Menu

مشاهده اخبار


سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی توضیح و جوابیه ای عملکرد و کارکردهای پایگاه های مدیریت بحران شهر تهران را جهت تنویر افکار عمومی و در پی چاپ نقدی در روزنامه آفتاب یزد با طرح این موضوع که چرا در پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران مواد غذایی برای شرایط اضطراری ذخیره نشده است، برای انتشار در این روزنامه ارائه کرد

image


به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، متن توضیح چاپ شده در تاریخ چهارشنبه 6/9/98  شماره 5608 در صفحه 6 این روزنامه به شرح ذیل است.

1- مدیریت بحران در تمام جهان یک کار تیمی است که با همکاری بسیاری از سازمان های ذیربط صورت می گیرد و بخشی از آن نیز مدیریت بحران از طریق رسانه ها و صداو سیما است؛ سازمان مدیریت بحران یک ستاد اطلاع رسانی و هماهنگ کننده اقدامات است که در زمان پیش، حین و پس از بحران متناسب با ظرفیت سازمان های مربوطه اقداماتی را انجام می دهد، لذا اگر مدیریت بحران مشکل دارد که حتما هم بی نقص نیست، معنایش آن است که تیم مدیریت بحران باید تقویت شود و نه فقط یک سازمان، از جمله رسانه ها که عضو مهمی از تیم هستند باید به وظایف خود آشنا و در هنگام بحران نیز به آن عمل نمایند؛ تصدیق می فرمایید که رسانه های ما نیز در قبل، حین و پس از بحران به بسیاری از وظایف خود واقف نیستند و عمدتا انتقادی عمل می کنند.

2- در تیم مدیریت بحران وظایف هر عضو مشخص است، یکی هماهنگ کننده است، یکی عهده دار عملیات امداد و نجات است، دیگری به بهداشت و تریاژ می پردازد، یکی سوخت رسانی را به عهده می گیرد، دیگری مسوول مقابله با آتش است ... ، رسانه نیز موظف به اطلاع رسانی، حفظ آرامش، تقویت روحی و آموزش مردم است.

3- طبق قانون، جمعیت هلال احمر مسئولیت امداد و نجات و اسکان اضطراری را بر عهده دارد و این جمعیت در سراسر کشور و از جمله پایتخت مکان های دپوی تجهیزات امدادی، اسکان و مواد غذایی برای شرایط مقابله با بحران را پیش بینی کرده است که باید در تهران به میزان 10درصد جمعیت این اقلام تهیه و ذخیره شود. همان طور که گفته شد نگهداری مواد غذایی با مدت طولانی امکان پذیر نیست و هلال احمر طبق استانداردهای موجود نسبت به تامین مواد غذایی آسیب دیدگان بخشی به صورت مواد غذایی خشک در روزهای اولیه بعد از حوادث و در روزهای بعدی به صورت غذاهای گرم و تازه اقدام خواهد کرد. با این وجود سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران 300 هزار انواع تجهیزات در اقلام مختلف را در  22 پایگاه ویژه مدیریت بحران ذخیره نموده است و همچنین شهرداری تهران طی تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر آمادگی خود را برای همکاری مشترک و تعامل هر چه بیشتر با این جمعیت در زمینه های مختلف اعلام نموده است.

4- تاب آوری مجموعه از اقدامات در حوزه مدیریت شهری را شامل می شود که تحقق آن نیاز به اجرای طرح های متنوع در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با مشارکت تمامی سازمان های حوزه مدیریت شهری دارد.  لذا تاب آوری فرآیندی مستمر است و  متولی آن یک سازمان نیست.  مدیران شهری همواره بر مشکلات و کاستی های شهرها از جمله گستردگی بافت های فرسوده ، کمبودهای حوزه شریان های حیاتی و .. اشاره کرده اند و مسیر تحقق تاب آوری باید بتدریج طی شود.

5- بدیهی است اقدامات انجام شده در پایتخت در حوزه مدیریت بحران به ویژه طی یک دهه گذشته به نسبت مقایسه در سایر کلان شهرها و حتی شهرهای بزرگ منطقه از جمله احداث بیش از 100 پایگاه مدیریت بحران، احداث مرکز فرماندهی مدیریت بحران، اجرای ده ها پروژه عمرانی، آموزشی، پشتیبانی و آمادگی، اجرای مانورهای بزرگ و کوچک آمادگی و دهها طرح دیگر عمرانی ، اجتماعی و آموزشی بی بدیل بوده و در حال حاضر به عنوان الگویی برای سایر شهرها مورد استفاده قرار می گیرد و مجموعه این اقدامات تاکنون با هزینه شهرداری و بدون برخورداری از بودجه ملی به اجرا درآمده است. در عین حال ایجاد 305 خانه دوام و ایمنی در سراهای محلات شهر تهران با بیش از 14 هزار نفر عضو، اجرای طرح مدرسه آماده در بیش از 2000 مدرسه با هدف آموزش و آشنایی دانش آموزان، اولیاء و مربیان مدارس و خانواده ها با مفاهیم آمادگی در برابر سوانح طبیعی و حوادث، طرح ایجاد ساختار مدیریت بحران در اماکن عمومی و مسکونی، استقرار کانکس های مجهز به اقلام امداد و نجات در سطح محلات و در مجموع ارتقای شاخص های تاب آوری شهر تهران در برابر سوانح و حوادث از دیگر اقدامات این سازمان است که تحقق چشم انداز و اهداف مدیریت بحران پایتخت با توجه به مخاطرات موجود، سطح آسیب پذیری و ظرفیت های محدود در این حوزه نیاز به اجرای طرح های بیشماری در حوزه های عمرانی، اجتماعی فرهنگی و آموزشی دارد و سازمان نوپای مدیریت بحران تهران در تلاش برای تحقق اهداف ترسیم شده است و در عین حال انتظار می رود در این مسیر از حمایت و پشتیبانی رسانه های جمعی به ویژه در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی و آمادگی شهروندان در برابر سوانح و حوادث انسانی برخوردار باشد.

6- با این وجود بدیهی است که تحقق چشم انداز و اهداف مدیریت بحران پایتخت با توجه به مخاطرات موجود، سطح آسیب پذیری و ظرفیت های محدود در این حوزه نیاز به اجرای طرح های بیشماری در حوزه های عمرانی، اجتماعی فرهنگی و آموزشی دارد و سازمان نوپای مدیریت بحران تهران مدعی است که تنها بخشی از مسیر ترسیم شده جهت تحقق چشم انداز و اهداف مدیریت بحران پایتخت طی شده است و با توجه به نقش ملی پایتخت باید از سوی دولت بودجه و امکانات مناسب تامین شود و سایر سازمان ها و نهادهای مدیریت شهری نیز به طور جدی به مقوله تاب آوری در برابر سوانح توجه و سرمایه گذاری نمایند. امید است که با هم افزایی و ظرفیت سازی مناسب مسیر آینده با گام های موثر و با اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان از سوی رسانه های جمعی به سرعت طی شود.

امیدواریم اقداماتی که برای تقویت تیم مدیریت بحران در حال انجام است روز به روز این تیم را کارآمدتر و در برابر مردم عزیزمان سرافراز نماید. این فرآیند یک اقدام جمعی است که حتی آحاد مردم نیز با کسب آگاهی های لازم بخشی از آن خواهند بود.