لزوم ارتقای جایگاه مدیریت بحران و حرکت به سوی مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها - 1404/06/26 12:25:00 ب.ظ

1404/06/26 12:25:00 ب.ظ اخبار, اخبار برتر, تحلیل و گزارش, گزارش ویژه rating
image

هفتمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با موضوع بحث و تبادل نظر پیرامون «دستورالعمل وظایف شهرداری‌ها در مدیریت بحران»، ارائه گزارش اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تشریح تجارب و درس آموخته‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کلان شهر تهران، ارائه گزارش مدیران بحران و پدافند غیرعامل کلانشهرها از اقدامات شش ماهه اول و برنامه‌های آتی سال ۱۴۰۴ و تبیین چالش‌های موجود و بررسی راهکارهای پیشنهادی به میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، در این نشست که با حضور علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مهدی محمدی دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مدیران بحران کلانشهرها در محل سالن شهید سلیمانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، علی نصیری در خصوص اقدامات شهرداری تهران در ایام جنگ ۱۲ روزه و پس از آن به ویژه در بحث واحدهای آسیب دیده اظهار کرد: پس از جنگ ۱۲ روزه حدود ۵۰۰ خانوار در هتل ها اسکان داشتند و در حال حاضر کمتر از نیمی از این افراد در هتل ها مستقر هستند.

وی افزود: ۵۷۷ خانوار (واحد) متقاضی اجاره تشخیص داده شدند از این تعداد ۱۱۸ واحد توسط خود شهرداری تعیین تکلیف شد و در خصوص ۴۱۹ واحد نیز پول اجاره را بر اساس کارشناسی پرداخت کردیم. ۱.۵ میلیارد تومان رهن و ۳۰ میلیون تومان نیز اجاره برای آن‌ها در نظر گرفته شد و تا ۲۰ درصد نیز به شهردار منطقه اجازه داده شد که بیش از این مبلغ در نظر بگیرد.

در ادامه حسین ظفری سخنگوی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شهراری ها سرپنجه ها و خط مقدم حوزه بحران چه در بحث مقابله و پاسخ به بحران چه در پیشگیری و آمادگی و پاسخ و البته بحث بازسازی هستند، در خصوص نقش شهرداری ها در مدیریت بحران عنوان کرد: از ۵۶ مخاطره ، ۱۴ مخاطره را به صورت پرتکرار در کشور می بینیم و بر اساس این بحران ها، دستور العمل ها، قوانین، اسناد و آیین نامه های اجرایی که در حوزه بحران مصوب و ابلاغ شدند دارای خلأهایی هستند؛ از جمله اینکه وظایف دستگاه ها در اسناد مختلف پراکنده بود. شهرداری ها نیز مجموعه ای از وظایف داشتند که در اسناد مختلف پخش بود و ما آنها را به صورت یکپارچه و منسجم، مشخص و کلیه وظایف و نقش شهرداری ها در برنامه‌ها و ستاد مدیریت بحران را احصا کردیم‌.

وی افزود: همکاری در ارزیابی ایمنی ساختمان های بلند مرتبه شهری، جمع آوری آبهای سطحی، کنترل نماهای شهری و جلوگیری از نماهای قابل اشتعال، جلوگیری از تخلیه نخاله و زباله در رودخانه های شهری از جمله انتظاراتی است که از شهرداری ها در حوزه بحران می‌رود.

علی نصیری همچنین در حاشیه برگزاری این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، مدیریت شهری ۲۰ کلانشهر عضویت دارند و این مجمع ۱۰ کمیسیون دارد که یکی از آنها کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران است و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران به عنوان رئیس کمیسیون بحران انتخاب شده است. این کمیسیون، مسائل مرتبط با ایمنی مردم و بحران های شهری را همفکری می کنند و مشکلات مرتبط را از مسئولان مرتبط کشوری دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه این هفتمین نشست این کمیسیون است و جلسات زیادی در حوزه کمیته های ذیل این کمسیون برگزار شده است، عنوان کرد: همچنین ارتقاء جایگاه سازمانی و ساختاری مدیریت بحران شهرداری کلانشهرها نیز در این نشست با حضور یکی از مدیران مرتبط با این حوزه در مدیریت بحران کشور مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. انتظار ما این است که جایگاه مدیریت بحران در شهرداری کلانشهرها به عنوان یک بخش نظارتی، سیاست گذار و هماهنگ کننده در پیشگیری، پاسخ و آمادگی در بحث بحران ارتقا پیدا کند.

نصیری ادامه‌ داد: از ۸۵۲۰ واحد آسیب‌دیده در انواع چهارگانه بر اساس نوع خسارت، در مجموع تا امروز بیش از ۹۸ درصد موارد تعیین تکلیف یا رفع شده است. در بحث اجاره، بالای ۹۵ درصد موارد تعیین تکلیف شده است. در بحث پرداخت خسارات اثاثیه مردم، منتظر کمک و تخصیص اعتبار از سوی دولت هستیم و در موضوع پرداخت‌ خسارت خودروها نیز منتظر تصمیم دولت هستیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه کنشگری شهرداری تهران در شرایط جنگ ۱۲ روزه از مواردی است که می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد، یادآور شد: جنگ ۱۲ روزه و شرایط شهرها ضرورت توجه به مدیریت یکپارچه شهری را بیش از پیش نمایان کرد. به نظر، وقت آن رسیده که کشور این تصمیم مهم را در مدیریت واحد شهری و سپردن کار شهرستان ها به شهرداری ها اتخاذ کند. با همه مشکلاتی که در ابتدای کار متصور است، فواید مدیریت یکپارچه شهری بر مشکلات مدنظر فائق می‌آید. باید از روش‌های سنتی و اتکای صرف بر بودجه ای که دولت اختصاص می‌دهد، عبور کنیم و مدیریت یکپارچه شهری را داشته باشیم تا همه خدمات رسانی ها به شهروندان از طرف شهرداری ها انجام شود.

 

DNN