اسناد بالادستی :
- از 43 ماده و 71 بند مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران موسوم به مجوز تقويت مورخ 83/5/21 تعداد 4 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل ميباشد.
- از 24 ماده و 46 بند اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 84/4/28 تعداد 3 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل ميباشد.
- از 15 ماده و 37 بند قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي مورخ 1387/3/29 تعداد 1 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل ميباشد.
- در بررسي 43 ماده و 71 بند مصوبات "مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران" و 24 ماده و 46 بند، "اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران" 50 بند صراحتا بر وظيفه ستاد و سازمان در زمينه هماهنگي و نظارت اشاره شده، لذا چنانچه پيش نياز محقق ساختن اين مهم را ارتباطات تلقي نماييم حدود 1/4 مصوبات دلالت بر توجه ويژه به ارتباطات سريع، امن، مطمئن و پايدار دارد
مركز فرماندهي و كنترل سیار(خودرو فرماندهی):
پس از وقوع حوادث، به ویژه رویدادهایی با پیامدهای فاجعه بار باتوجه به خسارات و آسیب های گسترده احتمالی و ضرورت ارائه خدمات اضطراری در کوتا ه ترین زمان ممکن،انجام ارزیابی حادثه است. فرآیندی که در برآورد نیازهای حادثه و نحوه بسیج نیرو و تجهیزات نقش تعیین کنند ه ای دارد.
در سامانه های مدرن مدیریت بحران، بلافاصله پس از وقوع حادثه، تیم هایی با عنوان تیم های ارزیابی و هماهنگی عملیات میدانی وارد صحنه می شوند. وظیفه این تیم ها ارائه خدمات اطلاعاتی به فرماندهان در صحنه حادثه یا مراکز تصمیم گیری متمرکز خارج از آن می باشد. در حوادثی که هماهنگی چندین سازمان لازم باشد، حضور تیم های ارزیابی و هماهنگی عملیات میدانی ضروری است. همچنین در حوادث گسترده، برای انتقال صحیح، هماهنگ و بدون تکرار اطلاعات به فرماندهان حاضر در صحنه یا مراکز فرماندهی، حضور این تیمها در سایت های مختلف عملیات مقابله با حادثه امری حیاتی است.
كلانشهر تهران نيز با ویژگی های طبیعی خاص، تمركز فعالیت های سیاسی، اقتصادی، تراكم ساختماني بالا، وجود بافت هاي فرسوده، معابر غير استاندارد، جمعیت ساکن و شناور بالا و ... از شرایط منحصر به فردی برخوردار بوده و اعمال مدیریت بحران بر این کلانشهر ، تابع برنامه ریزی دقیق، بکارگیری و سازماندهی همه امکانات و ظرفیت های موجود مي باشد. در اين ارتباط شناسايي سريع مناطق آسيب ديده و انجام ارزيابيهاي اوليه از ميزان تلفات و آسيب ديدگان به منظور برنامه ريزي صحيح و تخصيص نيرو و امكانات مورد نياز برای محل هاي آسيب ديده از ضروريات در زمان حادثه مي باشد. به عبارتي ارزيابي ، فعاليتي كليدي و مهم در مقابله و انجام فعاليت هاي به هم پيوسته مديريت بحران مي باشد. بطور کلی فعاليت های تخصصی مدیریت بحران نياز به کسب اطلاعات اولیه از دامنه و ابعاد حادثه داشته و تصميم گيري بر پايه اطلاعات اوليه صحيح، دقيق و جامع انجام خواهد شد بر همین اساس در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که در لحاظات اولیه حادثه در نزدیکترین نقطه مستقرگردد بسیار هائز اهمیت می باشد.
بهترین مدل فعالیت جمع آوری داد ه ها، پردازش آ نها و تبدیل به اطلاعات قابل استفاده، انجام آن در یک فضای فیزیکی مجهز به سامانه های مختلف ارتباطی، اطلاعاتی و تحلیلی است.
اهداف :
- 1 مشاوره یا هدایت اصولي عمليات؛
- 2 كاهش خسارات و تلفات ناشي از حادثه و جلوگيري از خسارات ثانويه؛
- 3 پوشش فوری عملیات ؛
- 4 تسريع در ارائه خدمات و امكانات مورد نياز ؛
- 5 هماهنگی و برنامه ریزی سریع جهت پاسخگویی به نیازهای اولیه افراد متاثر از سانحه؛
شرح وظایف :
- 1 اعزام به محل حادثه؛
- 2 بهر برداری از اطلاعات اولیه جمع آوری شده توسط تیم ها و سازمان های حاضر در محل حادثه ؛
- 3 مشاوره در خصوص مدیریت و کنترل بحران به مسئولین ذیمدخل؛
- 4 ابلاغ دستور پايان عمليات به بخشها، با هماهنگي ستاد مديريت بحران؛
- 5 بهبود كيفي تصميمات اتخاذ شده و مديريت كيفي عمليات؛
- 6 ارسال گزارشات به مرکز کنترل و فرماندهی شهر تهران ؛
- 7 گسترش اطلاعات ایمنی برای پشتیبانی عملیات میدانی تیم ؛
- 8 برگزاری جلسات هماهنگی و ایمنی در بین سازمان های مسئول؛
- 9 ایجاد حلقه ارتباطی نمایندگان سازمان های مسئول در حادثه
- 10 نظارت و رصد عملیات حادثه به منظور شناسایی مشکلات بالفعل و بالقوه ؛
- 11 کمک در ایجاد و هماهنگی کلیه تماس ها؛
- 12 نصب و نگهداری سیستم های ارتباطی ؛
- 13 ایجاد و ارسال اطلاعات برای اعضای تیم از طریق تلفن، پیجر ، تلفن همراه، رادیو، و غیره؛
- 14 مستند سازی؛