عملیات ( بر اساس مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران) :

انجام اقدامات و ارائه خدمـات اضطراري به دنبال وقوع بحران است كه با هدف نجات و حفظ جان و مال شهروندان و امـوال عمومي و دولتي و جلوگيري از گسترش خسارات انجـام مي گيرد . مقابله شــامل هشدار ، اطفاء حريق ، كنترل منابــع آب ، برق‌، گاز ،مــواد سوختي ، انفجاري، شيميايي و جستجو ، نجـات وامـداد ، بهداشت ، درمان ، تـأمين امنيت ، ترابري ، ارتباطات ، تدفين اجسـاد ، آواربــرداري ، دفع پسماندهـا ، سوخت رساني واطلاع رساني است .

اسناد بالادستی:

ماده هجدهم مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 83/5/21

وظايف سازمان مديريت بحران شهر تهران عبارت است از :

  • ي ) پشتيباني تشكيل جلسات ستاد و كميته هاي تخصصي آمادگي و هماهنگي در تدوين برنامه هاي آمادگي در برابر حوادث غير مترقبه
  • ك ) بــرقراري ارتباط و هماهنگي با وزارتخانه ها ، سازمان ها و ادارات مرتبط با امر مديريت بحران و هماهنگي بين اعضاي ستاد و سازمانهاي مسوول مديريت بحران به منظور تبادل اطلاعات و هماهنگي بين سازماني
دستورالعمل مدیریت تردد در صحنه حادثه

تجارب حاصل از حوادث و سوانح گذشته در تهران و دیگر شهرها نشان داده که به کارگیری فرآیند و روشی برای ساماندهی صحنه حادثه در شرایط بحران برای تأمین امنیت، ایمنی و جلوگیری از بروز شایعاتی که موجب تشویش اذهان عمومی می گردد، امری ضروری است. به کرات دیده شده حضور پرشمار سازمان ها و ناهماهنگی های ناشی از عملکرد مستقل و بدون هماهنگ آنها موجب گردیده که عملیات مقابله، علیرغم وجود نیروی انسانی ، تجهیزات و امکانات کافی ، با چالش جدی روبرو شود. این موضوع دلایل متعددی دارد که هریک به تنهایی می توانند موانع پیچیده ای را در عملیات مقابله بوجود آورند. شناخت مشکلات عمده و لحاظ نمودن تدابیری برای رفع آنها از اهداف این دستورالعمل است.

استان های معین، پیشتاز و جانشین

دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان های معین، پیشتاز و جانشین در کلانشهر تهران در مهرماه 1397 توسط سازمان مدیریت بحران کشور به شهرداران و رؤسای ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه ابلاغ رسمی گردید. این دستورالعمل اهدافی از قبیل : تدوین ساز و کار ارتباطی مناطق با استانداری ها، زمان بندی اقدامات مشترک و اتخاذ تصمیم جهت برنامه بازدیدهای میدانی از سطح مناطق، چگونگی تبادل اطلاعات مناطق، طرح ریزی برگزاری مانور و تمرینات مشترک را دارا می باشد. همچنین مقرر است در نشست ها و برنامه ریزی های صورت گرفته با محوریت ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه، مدیران کل استان های معین از نزدیک با توانمندی ها، ظرفیت ها و امکانات موجود در اختیار شهرداری تهران آشنا شوند که این امر به نحوه خدمات رسانی سایر استانها و پیش بینی نوع امکانات و تجهیزات موردنیاز هر منطقه در بحران های ملی کمک شایانی خواهد نمود.

همکاری و بهره گیری از ظرفیت نهادهای بین المللی

برنامه اجرایی تشکیل و سازماندهی تیم های جستجوو نجات شهری بر پایه الگوهای بین المللی

به منظور استفاده از ظرفیت سازمانهای بین المللی و تشکیل تیم های جستجو و نجات تخصصی با همکاری و هماهنگی نیروها و امکانات در اختیار سازمانهای امدادی- عملیاتی شهر تهران (از قبیل : جمعیت هلال احمر استان تهران- سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران) تدوین برنامه اجرایی با محوریت دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در دستور کار سازمان قرار گرفته است. در این مسیر با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت امور خارجه، 2 تیم جستجو و نجات شهری تشکیل و آموزش خواهند دید و براساس آموخته ها، سایر تیم های جستجوونجات شهری سازماندهی خواهند شد.

پیگیری مصوبات
  • بازنگری آئین نامه ایمنی و نگهداری مواد خطرناک در سطح شهر تهران، مصوب شورای اسلامی شهر تهران در سال 1386

    این آئین نامه از سال گذشته در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. در این خصوص با برگزاری 3 جلسه هماهنگی با نمایندگان سازمانها و شرکت های ذی نفع آئین نامه و دعوت از اتحادیه های مرتبط، مفاد آئین نامه سابق بازنگری و براساس آخرین دستورالعمل های ایمنی و مصوبات قانونی، مواردی در نسخه جدید درج و یا اصلاح شده اند. مقرر است نسخه جدید به شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب ارائه گردد.

  • ابلاغ بسته اجرائی کاهش خطر فروریزش و افزایش ایمنی شریان های حیاتی شهر تهران طی مصوبه شماره 50128/53291 مورخ 28/4/96 هیئت محترم وزیران

    از زمان ابلاغ رسمی این مصوبه به شهرداری تهران، دبیرخانه این کارگروه در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکیل و طی هماهنگی های صورت گرفته با سازمان مدیریت بحران کشور، با همکاری سازمانها/ شرکت های مندرج در متن مصوبه، سلسله جلساتی در راستای پیشبرد اقدامات و برنامه های پیش بینی شده در متن مصوبه برگزار شده است. همچنین گزارش اقدامات صورت گرفته و درخواست تخصیص اعتبار مورد درخواست سازمانها و شرکت های تخصصی، از طریق دبیرخانه کارگروه به سازمان مدیریت بحران کشور جهت پیگیری از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس گردیده است.

اسناد بالادستی :
  • از 43 ماده و 71 بند مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران موسوم به مجوز تقويت مورخ 83/5/21 تعداد 4 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل مي‌باشد.
  • از 24 ماده و 46 بند اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 84/4/28 تعداد 3 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل مي‌باشد.
  • از 15 ماده و 37 بند قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي مورخ 1387/3/29 تعداد 1 مورد آن در ارتباط با وظايف مركز فرماندهي و كنترل مي‌باشد.
  • در بررسي 43 ماده و 71 بند مصوبات "مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران" و 24 ماده و 46 بند، "اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران" 50 بند صراحتا بر وظيفه ستاد و سازمان در زمينه هماهنگي و نظارت اشاره شده، لذا چنانچه پيش نياز محقق ساختن اين مهم را ارتباطات تلقي نماييم حدود 1/4 مصوبات دلالت بر توجه ويژه به ارتباطات سريع، امن، مطمئن و پايدار دارد
مركز فرماندهي و كنترل سیار(خودرو فرماندهی):

پس از وقوع حوادث، به ویژه رویدادهایی با پیامدهای فاجعه بار باتوجه به خسارات و آسیب های گسترده احتمالی و ضرورت ارائه خدمات اضطراری در کوتا ه ترین زمان ممکن،انجام ارزیابی حادثه است. فرآیندی که در برآورد نیازهای حادثه و نحوه بسیج نیرو و تجهیزات نقش تعیین کنند ه ای دارد.

در سامانه های مدرن مدیریت بحران، بلافاصله پس از وقوع حادثه، تیم هایی با عنوان تیم های ارزیابی و هماهنگی عملیات میدانی وارد صحنه می شوند. وظیفه این تیم ها ارائه خدمات اطلاعاتی به فرماندهان در صحنه حادثه یا مراکز تصمیم گیری متمرکز خارج از آن می باشد. در حوادثی که هماهنگی چندین سازمان لازم باشد، حضور تیم های ارزیابی و هماهنگی عملیات میدانی ضروری است. همچنین در حوادث گسترده، برای انتقال صحیح، هماهنگ و بدون تکرار اطلاعات به فرماندهان حاضر در صحنه یا مراکز فرماندهی، حضور این تیمها در سایت های مختلف عملیات مقابله با حادثه امری حیاتی است.

كلانشهر تهران نيز با ویژگی های طبیعی خاص، تمركز فعالیت های سیاسی، اقتصادی، تراكم ساختماني بالا، وجود بافت هاي فرسوده، معابر غير استاندارد، جمعیت ساکن و شناور بالا و ... از شرایط منحصر به فردی برخوردار بوده و اعمال مدیریت بحران بر این کلانشهر ، تابع برنامه ریزی دقیق، بکارگیری و سازماندهی همه امکانات و ظرفیت های موجود مي باشد. در اين ارتباط شناسايي سريع مناطق آسيب ديده و انجام ارزيابي­هاي اوليه از ميزان تلفات و آسيب ديدگان به منظور برنامه ريزي صحيح و تخصيص نيرو و امكانات مورد نياز برای محل هاي آسيب ديده از ضروريات در زمان حادثه مي باشد. به عبارتي ارزيابي ، فعاليتي كليدي و مهم در مقابله و انجام فعاليت هاي به هم پيوسته مديريت بحران مي باشد. بطور کلی فعاليت های تخصصی مدیریت بحران نياز به کسب اطلاعات اولیه از دامنه و ابعاد حادثه داشته و تصميم گيري بر پايه اطلاعات اوليه صحيح، دقيق و جامع انجام خواهد شد بر همین اساس در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که در لحاظات اولیه حادثه در نزدیکترین نقطه مستقرگردد بسیار هائز اهمیت می باشد.

بهترین مدل فعالیت جمع آوری داد ه ها، پردازش آ نها و تبدیل به اطلاعات قابل استفاده، انجام آن در یک فضای فیزیکی مجهز به سامانه های مختلف ارتباطی، اطلاعاتی و تحلیلی است.

اهداف :
  • 1 مشاوره یا هدایت اصولي عمليات؛
  • 2 كاهش خسارات و تلفات ناشي از حادثه و جلوگيري از خسارات ثانويه؛
  • 3 پوشش فوری عملیات ؛
  • 4 تسريع در ارائه خدمات و امكانات مورد نياز ؛
  • 5 هماهنگی و برنامه ریزی سریع جهت پاسخگویی به نیازهای اولیه افراد متاثر از سانحه؛
شرح وظایف :
  • 1 اعزام به محل حادثه؛
  • 2 بهر برداری از اطلاعات اولیه جمع آوری شده توسط تیم ها و سازمان های حاضر در محل حادثه ؛
  • 3 مشاوره در خصوص مدیریت و کنترل بحران به مسئولین ذیمدخل؛
  • 4 ابلاغ دستور پايان عمليات به بخشها، با هماهنگي ستاد مديريت بحران؛
  • 5 بهبود كيفي تصميمات اتخاذ شده و مديريت كيفي عمليات؛
  • 6 ارسال گزارشات به مرکز کنترل و فرماندهی شهر تهران ؛
  • 7 گسترش اطلاعات ایمنی برای پشتیبانی عملیات میدانی تیم ؛
  • 8 برگزاری جلسات هماهنگی و ایمنی در بین سازمان های مسئول؛
  • 9 ایجاد حلقه ارتباطی نمایندگان سازمان های مسئول در حادثه
  • 10 نظارت و رصد عملیات حادثه به منظور شناسایی مشکلات بالفعل و بالقوه ؛
  • 11 کمک در ایجاد و هماهنگی کلیه تماس ها؛
  • 12 نصب و نگهداری سیستم های ارتباطی ؛
  • 13 ایجاد و ارسال اطلاعات برای اعضای تیم از طریق تلفن، پیجر ، تلفن همراه، رادیو، و غیره؛
  • 14 مستند سازی؛
DNN