HOAC+RksZ2jRu9u

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

  • EN
  • صفحه اصلی
  • درباره سازمان
    • تاريخچه
    • اسناد بالادست
    • معرفی سازمان
    • ساختار سازمان
      • چارت (نمودار) سازمان
      • حوزه ریاست
      • معاونت‌ها
      • دفاتر مستقل
      • مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران
      • ستاد مدیریت بحران شهر تهران
  • مناطق 22 گانه
  • سامانه جامع مدیریت بحران
  • طرح ها و پروژه ها
    • شهرآماده
    • کاهش خطرپذیری محلات
    • تخلیه امن اضطراری محلات
    • طرح جامع آموزش همگانی
    • پروژه های علمی و پژوهشی
    • شبکه راه های اضطراری
    • تدقیق نقشه گسل های شهر تهران
    • طرح اسكان اضطراري
    • خانه دوام و ایمنی
    • برنامه مدیریت بحران ساختمان
    • مدرسه آماده
    • رویدادهای دانش آموزی
  • پیش خوان
    • برنامه های اولویت دار سازمان
    • نقشه ها
      • نقشه قنوات
      • نقشه تخلیه امن اضطراری
    • مناقصه و مزایده
    • راهنمای مراجعین
    • پوستر و بروشور
    • استان معین
    • سازمان از دریچه رسانه ها
    • کتابخانه و مرکز اسناد
    • انتشارات
    • آموزش
      • آموزش سازمانی
      • آموزش های تخصصی
      • آموزش الكترونيكي
      • آموزش های همگانی
      • سوال های متداول
      • فیلم آموزشی
      • انیمیشن آموزشی
    • زنان در مدیریت بحران
    • توصیه های ایمنی
    • فصلنامه تخصصی بحران
    • دعوت به همکاری
    • پیوندهای مفید
  • ارتباط با ما
جستجو
  • EN
جستجو
درباره سازمان  /  ساختار سازمان  /  ستاد مدیریت بحران شهر تهران
  • ستاد مدیریت بحران تهران
  • اسناد بالادستی
  • تاریخچه مدیریت بحران در ایران
  • سلسله مراتب مدیریت بحران
  • سطح‌بندی حادثه و اختیارات شورا
  • شورای هماهنگی
  • معرفی کارگروه های تخصصی
  • وظایف کارگروه های تخصصی
  • جلسات شورای هماهنگی
  • مسئولیت ستادبحران مناطق
 
  • قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور
  • آئین نامه اجرایی قانون تشکیل ستاد مدیریت بحران کشور
  • مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیسیتم مدیریت بحران شهر تهران
  • برنامه 5 ساله برنامه دوم شهرداری تهران
  • چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی در افق 1404
  • برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران
تاریخچه مدیریت بحران در ایران

برابر مستندات موجود به نظر می رسد اولین قانون در خصوص مدیریت بحران در ایران در سال 1286 در دوره قاجاریه برای "حمایت از قربانیان" ابلاغ شد که بر اساس این قانون، "وزارت داخله" موظف به کمک به قربانیان بود. در سال 1302 به دنبال زلزله تربت حیدریه که منجر به کشته شدن 2200 نفر شد، "جمعیت شیر و خورشید ایران" تاسیس شد. نخستین قانونی که مستقیماً بر موضوع مدیریت بحران دلالت دارد، قانون مربوط به تشکیلسازمان دفاع غیرنظامی کشور مصوب 1337 مبتنی بر سیستم سازمانی متمرکز در مدیریت بحران است. سازمان مذکور به منظور حفظ جان و مال افراد کشور از تعرضات هوایی و حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه و تقلیلاثرات آن و همچنین تقویت روحیه و ایجاد علایق و همکاري متقابل بین افراد در مواقع غیرعادي و اضطراري تأسیس گردید که در هر محل تحت نظر مستقیم استاندار و یا فرماندار انجام وظیفه نماید. در ضمن، مقرر شدمقررات و آیین نامه هاي اجرایی و سازمانی مربوط، توسط دولت تهیه و به تصویب کمیسیون مجلس برسد. در سال 1341 در جریان زلزله بوئین زهرا، "ستاد کمک به مجروحین" توسط ارتش ایران تاسیس شد. در سال 1345، قانون اجازه قبول عضویت سازمان دفاع غیرنظامی ایران در سازمان بین المللی دفاع غیرنظامی جهانی به تصویب رسید. در سال 1350، "سازمان امداد و نجات" در جمعیت شیر و خورشید ایران تشکیل شد. با تصویب اصلاح قانون سازمان دفاع غیرنظامی کشور در سال 1351 زیر نظر ارتش توسط مجلس ملی ، سازمان با کلیه دارایی، بودجه و کارکنان به نخست وزیري واگذار شد و در مقایسه با قانون مصوب سال 1337 تغییراتزیر قابل توجه بوده است: حفاظت از مؤسسات، تأسیسات و منابع مختلف، ثروت هاي ملی و همچنین حفاظت از اثرات استعمال هرگونه سلاح در زمان جنگ و صلح نیز جزو وظایف سازمان قرار گرفت. در سال 1356 با تصویب "قانون اصلاح مواد (2) و (4) قانون سازمان دفاع غیرنظامی کشور" مجدداً سازمان مذکور با کلیه دارایی، بودجه و کارکنان به وزارت کشور وابسته گردید و مقرر شد آیین نامه هاي اجرایی قانون به وسیله وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیرانبرسد. در سال 1370، مدیریت بحران به "وزارت کشور" واگذار شد و در همان سال قانون "تشکیل کمیته ملی کاهش اثر بلایای طبیعی و کمیته های تخصصی 9 گانه" توسط مجلس تصویب شد. پس از وقوع زلزله بم در سال 1382 و تشکیل سازمان مدیریت بحران شاهد ارتقاء این حوزه در کشور هستیم. روند رو به رشد مباحث مديريت خطر بلايا در جامعه ايران بسيار اميدوار كننده بوده و توسعه رشته هاىدانشگاهى و اقدامات سامانه هاى اجرايى كشور گواه اين امرهستند. در این سال طرح "جامع امداد و نجات کشور" تصویب و ابلاغ گردید. در سال 1383سیاستهاي کلی نظام در حوزه پیشگیري و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، در راستاي مقابله با آنها در نه بند تنظیم و توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و در سال 1384 به سران قواي سه گانه ابلاغ شد.

تاسیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

در روز 28 مهرماه سال 1378 در ششمین اجلاس کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز در این حوزه، مقرر شد که شهرداری تهران با مساعدت معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و همچنین با بهر‌ه‌گیری از همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران بزرگ را تهیه و برای تصویب به کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی ارایه نماید.

همچنین این پیشنهاد در هیأت دولت نیز مطرح شد و با تأیید اهمیت و ضرورت آن، در روز 15 آذرماه سال 1378 طی بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به شهرداری تهران ابلاغ شد و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مأمور تهیه و تدوین این طرح گردید. مرحله بعد، تشکیل شورایی جهت تهیه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران بود که اعضای آن را جمعی از متخصصان و صاحب نظران این حوزه تشکیل می‌دادند. این شورا در گام نخست، برنامه راهبردی تهیه طرح را تدوین کرد و سپس دبیرخانه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران شکل گرفت. دبیرخانه با هماهنگی کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی و ستاد حوادث غیر‌مترقبه وزارت‌کشور و همکاری ده‌ها وزارتخانه و سازمان و ایجاد 22 کمیته تخصصی به تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران پرداخت. در نهایت طرح در پایان سال 1379 آماده و روز هشتم خرداد ماه سال 1380 در هشتمین اجلاس کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی بررسی و تصویب شد.

در این نشست وزرای کشور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون هماهنگی امور عمرانی، شهردار تهران و دیگر اعضای کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی حضور داشتند.

بر اساس بند 1 مصوبه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، شهرداری تهران ملزم به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهر تهران با هدف هماهنگی امور مربوط به مراحل مدیریت بحران (پیشگیری، آمادگی،‌ مقابله و بازسازی) شد و تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مستقر در شهر تهران موظف شدند با این ستاد همکاری نمایند. به این ترتیب ساختار دبیرخانه طرح، به ستاد و مرکز مدیریت بحران شهر تهران گسترش یافت. همچنین براساس مصوبه کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی شهردار تهران از سوی وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر شهر تهران منصوب شد. از سوی دیگر با توجه به این که مرکز مطالعات زلزله و محیط زیست شهرداری تهران با همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) طرح ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر تهران را در دست انجام داشت، به تدریج زمینه همکاری، تعامل و ادغام دو مجموعه دبیرخانه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران و مرکز مطالعات زلزله و محیط زیست شهر تهران، فراهم شد. حرکت بعدی، ایجاد مرکز مدیریت بحران شهر تهران به عنوان ساختاری جدید در تشکیلات شهرداری تهران و به عنوان بازوی اجرایی ستاد مدیریت بحران شهر شهر تهران بود. نمودار سازمانی مرکز مدیریت بحران شهر تهران اواخر سال 1380 در شهرداری تهران به تصویب رسید. در پنجم خردادماه سال 1380 برای اولین بار وزیر کشور وقت طی حکمی شهردار تهران را به سمت رئیس ستاد مدیریت بحران شهر شهر تهران منصوب کرد. مراحل قانونی شکل‌گیری، تجهیز و جذب نیروی متخصص در مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه یافت و در سال 1382 ساختار مرکز پیشگیری و مدیریت بحران در شهرداری تهران تثبیت شد، اما همچنان گام‌های دیگری برای قوام این ساختار مورد نیاز بود.

در خردادماه سال 1383 شورای اسلامی شهر تهران اصلاح این ساختار را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت، مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اساسنامه‌ای مشتمل بر 24 ماده و 18 تبصره (مصوب یکصد و شصت و یکمین جلسه از دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران مورخ 28/4/1384) به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارتقاء یافت.

تصویب مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران:

شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 12/3/1383 مصوبه موسوم به "مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران" را به تصویب رساند. برابر این مصوبه ستاد مدیریت بحران شهر تهران با سه بازوی اجرایی( سازمان مدیریت بحران شهر تهران، کمیته های تخصصی 20 گانه و ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه) با وظایف مشخص تشکیل گردید.

شکل 1- ساختار مديريت بحران شهر تهران (در شرايط عادي)

این ستاد وظیفه سياستگـذاری كلی، برنامه ريـزی و نظارت عاليه بـر امر مديريت بحران شهر تهران را بر عهده دارد. همانطور که بیان گردید این ستاد متشکل از 20 کمیته تخصصی به شرح ذیل می باشد.(جدول1) کمیته های مذکور با مأموریت و اعضای مشخص تشکیل و مسئولیت هریک از کمیته ها به یکی از سازمان های تخصصی مرتبط با عنوان فعالیت کمیته سپرده شد. رئیس هر کمیته به پیشنهاد بالاترین مقام سازمان مسئول و حکم شهردار تهران به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران تعیین می گردد.

قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور:

در زمستان سال 1386، قانون "تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور" بر اساس اصل 85 قانون اساسی توسط مجلس شورای اسلامی به مدت 5 سال و به شکل آزمایشی تصویب و ابلاغ شد.آئین نامه اجرائی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران" نیز در تاریخ 23/1/1388 به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است. با توجه به سپری شدن زمان و تدوین قانون جدید، زمان اجرای این قانون تا کنون تمدید شده است.

تشکیل کارگروه های تخصصی 14 گانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران:

در سال 1392 برابر ابلاغ وزیر محترم کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور، مقرر گردید برابر ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت بحران کشور، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران و کارگروه های تخصصی ذیربط تشکیل گردد. لذا بدین منظو برخی کمیته های تخصصی با فعالیت مشترک ادغام برخی کمیته ها حذف گردیدند و در نهایت 14 کارگروه تخصصی متناسب با عناوین کارگروه های کشوری برشمرده در آیین نامه اجرایی قانون تدوین و در قالب اصلاحیه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال گردید؛ لذا اصلاحیه مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران در تاریخ 15/5/1392 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید. برابر این اصلاحیه با توجه به برخی ملاحضات مربوط به شهر تهران از قبیل موقعیت جغرافیایی شهر تهران و نوع حوادث تحدید کننده شهر تهران برخی کارگروه های تخصصی کشوری که فعالیت آنها در شهر تهران موضوعیت نداشته است(مانند کارگروه خشکسالی) حذف و برخی کارگروه های تخصصی تشکیل گردیدند(مانند امور حقوق و قضایی).(جدول 3) برابر آیین نامه اجرایی قانون مدیریت بحران کشور، لیست کارگروه های 14 گانه شهر تهران و سازمانهای مسئول آن در دیماه 1392 از سوی شهردار محترم تهران و ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به وزیر محترم کشور و قائم مقام شورای عالی ارسال گردید.

    • رديف
    • عنوان فعاليت تخصصي
    • تعريف فعاليت
    • گروه سازمانهاي مسؤول
    • هماهنگ كننده
    • 1
    • جستجو، نجات و اسكان اضطراري
    • جستجوي تخصصي براي يافتن افراد ، اقدامات لازم براي بيرون آوردن اصولي آسيب ديدگان ،‌ انجام اقدامات حياتي پايه با همكاري تيم‌‌هاي اورژانس، اسكان اضطراري و تأمين لوازم و وسايل اوليه زندگي
    • جمعيت هلال احمراستان تهران- سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران- نهاد ذيربط در سپاه پاسداران - نهاد ذيربط در ارتش- ‌نيروي مقاومت بسيج - ‌نيروهاي سازمان يافته مردمي ( مشاركت مردمي) در مناطق و محلات- نيروهاي جستجو و نجات شهرداري( مناطق، نواحي، محلات)- ستادكل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران
    • جمعيت هلال احمر
    • 2
    • ترياژ و تخليه مجروحين
    • انجام اقدامات حياتي پايه و پيشرفته در محل حادثه ، ‌ترياژ آسيب ديدگان، حمل مجروحين و آسيب ديدگان به نقاط تعيين شده
    • مركز اورژانس تهران - ‌سيستم پيش بيمارستاني سپاه - ‌سيستم پيش بيمارستاني ارتش - جمعيت هلال احمر استان تهران - ‌شركت شهر سالم شهرداري تهران - ‌مراكز اورژانس خصوصي- بسيج جامعه پزشكي
    • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ( مركز اورژانس تهران)
    • 3
    • بهداشت و درمان
    • ترياژ ثانويه مصدومين در مراكز درماني ، اقدامات درماني تخصصي ،‌ تأمين نيروهاي بهداشتي در اماكن موقت و كنترل بهداشتي مناطق آسيب ديده
    • دانشگاههاي علوم پزشكي ايران، تهران و شهيد بهشتي - دانشگاه علوم پزشكي ارتش - دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌اله – بيمارستانها و درمانگاههاي خصوصي- ‌ جمعيت هلال احمر استان تهران - شركت شهر سالم شهرداري تهران – نيروي مقاومت بسيج منطقه تهران بزرگ (بسيج جامعه پزشكي)
    • معاونت سلامت وزارت بهداشت
    • 4
    • آتش‌نشاني و مواد خطرناك
    • كنترل، مهار، اطفاء، ايمن­سازي حريق و آسيبهاي ناشي از مواد خطرناك ، برقراري ايمني در سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان مردم،‌ تأمين ايمني لازم براي امدادگران
    • سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني- سازمان انرژي اتمي- تيم‌هاي ويژه سپاه، ارتش و نيروي مقاومت بسيج- سازمان ساماندهي صنايع و مشاغل تهران – اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران
    • سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني
    • 5
    • آواربرداري
    • شناسايي و آواربرداري مسيرهاي امداد رساني ،‌ جمع‌آوري آوار در دپوهاي از پيش تعيين شده ‌،‌ تأمين ماشين آلات لازم براي آوار برداري ،‌ هماهنگي با نيروهاي جستجو و نجات درآواربرداري
    • سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران- سازمان خدمات موتوري – معاونت امور مناطق شهرداري تهران – قرارگاه مهندسي رزمي سپاه و معاونت پشتيباني، مهندسي و تحقيقات ستاد مشترك سپاه- وزارت نيرو- شركت پالايش و پخش فرآورده­هاي نفتي ايران – بنياد مسكن انقلاب اسلامي – اداره كل راه و ترابري استان تهران – جمعيت هلال احمر استان تهران – مديركل خدمات شهري شهرداري تهران – اتحاديه اصناف ذيربط (ماشين­آلات سنگين و راهسازي)
    • سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران
    • 6
    • تامين و توزيع امكانات و منابع
    • تأمين، جمع‌آوري كمكها ،‌نگهداري و توزيع مناسب امكانات و تسهيلات به نيروهاي امدادي و مردم
    • جمعيت هلال احمر استان تهران – معاونت پشتيباني، مهندسي و تحقيقات ستاد مشترك سپاه - نيروي مقاومت بسيج- سازمان ميادين ميوه و تره بار و فراورده‌هاي كشاورزي -فرودگاه مهرآباد- فرودگاه امام خميني- بنياد جانبازان انقلاب اسلامي – كميته امداد امام خميني (ره)
    • جمعيت هلال احمر
    • 7
    • تدفين
    • شناسايي اجساد ، انجام مراسم كفن و دفن،‌ اطلاع رساني دقيق از آمار درگذشتگان
    • سازمان بهشت زهرا(س) – جمعيت هلال احمر استان تهران – سازمان دامپزشكي استان تهران – دادستاني كل كشور – نيروي انتظامي تهران بزرگ- سازمان پزشكي قانوني- نيروي مقاومت بسيج تهران بزرگ- اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران
    • سازمان بهشت زهرا(س)
    • 8
    • تأمين سلامت رواني و اجتماعي
    • تأمين سلامت رواني براي آسيب ديدگان و نيروهاي امداد رسان در سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان موقت
    • سازمان بهزيستي كشور- سازمان بهزيستي استان تهران – وزارت بهداشت (نمايندگان دانشگاه­هاي علوم پزشكي ايران، تهران و شهيد بهشتي)– معاونت اجتماعي ناجا- اداره كل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران – سازمان صدا و سيما- جمعيت هلال احمر استان تهران
    • سازمان بهزيستي كشور
    • 9
    • تسهيلات مهندسي و خدمات عمومي
    • كنترل صحت شريانهاي حياتي و قطع شريانهاي ناايمن ،‌ برنامه‌ريزي و هماهنگي براي تأمين تسهيلات در مكانهاي اسكان مردم،‌ برنامه‌ريزي براي تأمين تسهيلات در مناطق آسيب ديده بر اساس اولويت
    • سازمان آب و فاضلاب استان تهران- ‌شركت برق منطقه‌اي تهران - شركت فاضلاب تهران – شركت ملي گاز تهران بزرگ
    • معاون امور مجلس و پشتيباني وزارت نيرو
    • 10
    • ارتباطات و فناوري اطلاعات
    • تأمين ارتباطات لازم براي مردم بر اساس اولويت،‌ تأمين ارتباطات لازم براي سازمانها و نهادهاي امدادي
    • شركت مخابرات ايران - شركت مخابرات استان تهران - واحد مخابرات نيروي انتظامي- معاونت فن­آوري، ارتباطات و اطلاعات ستاد مشترك سپاه - واحد مخابرات ارتش- اداره كل مخابرات شهرداري- واحد مخابرات جمعيت هلال احمر
    • شركت مخابرات ايران
    • 11
    • سوخت رساني
    • تأمين و توزيع سوخت و فرآورده­هاي نفتي
    • شركت ملي پالايش و پخش فرآورده­هاي نفتي ايران ( منطقه تهران )
    • شركت ملي پالايش و پخش فرآورده­هاي نفتي ايران
    • 12
    • ترافيك و حمل و نقل
    • كنترل ترافيك و تردد راههاي شهري و مواصلاتي به شهر تهران
    • معاونت حمل ونقل و ترافيك-اداره كل راه و ترابري استان تهران – اداره­راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ- نيروي انتظامي تهران بزرگ- نيروي مقاومت بسيج
    • معاونت حمل و نقل و ترافيك
    • 13
    • هماهنگي لجستيك
    • تأمين و توزيع وسايل حمل و نقل، ماشين آلات و ادوات لازم براي امر امداد رساني
    • قرارگاه مهندسي رزمي و قرارگاه ثاراله سپاه- معاونت پشتيباني، مهندسي و تحقيقات ستاد مشترك سپاه - ارتش- معاونت خدمات شهري شهرداري تهران- ستاد كل مشترك نيروهاي مسلح – سازمان هواپيمايي كشوري
    • معاونت خدمات شهري
    • 14
    • اسكان موقت
    • انجام اقدامات لازم براي اسكان موقت محلي و منطقه‌اي و هماهنگي براي اسكان دائم افراد
    • بنياد مسكن انقلاب اسلامي - معاونت فني و عمراني شهرداري تهران- قرارگاه مهندسي رزمي سپاه پاسداران- كميته امداد امام خميني (ره) – نيروي مقاومت بسيج تهران بزرگ
    • بنياد مسكن انقلاب اسلامي
    • 15
    • اطلاع‌رساني و هشدار
    • اطلاع رساني شفاف و هدفمند به مردم و نيروهاي دست‌اندركار، اعلام هشدار با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران، پيشگيري از ايجاد تنش و شايعات بي اساس با هماهنگي نهادهاي ذيربط و اطلاع رساني علمي و مناسب
    • سازمان مديريت بحران شهر تهران- صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران- خبرگزاريهاي رسمي- ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه كشور- جمعيت هلال احمر استان تهران- ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران
    • صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
    • 16
    • هماهنگي استانهاي معين
    • برنامه‌ريزي و گسيل نيروها و امكانات از منابع استاني بر اساس نيازهاي اعلام شده با هماهنگي ستاد مديريت بحران شهر تهران
    • ستاد حوادث غير مترقبه استانهاي معين- ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران- ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور- قرارگاه ثاراله سپاه
    • ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران
    • 17
    • امور حقوقي و قضايي
    • رسيدگي به مسايل حقوقي و قضايي
    • اداره كل دادگستري استان تهران - اداره كل حقوقي شهرداري تهران
    • اداره كل دادگسترياستان تهران
    • 18
    • امنيت و انتظامات
    • محدود و ايزوله نمودن سايتهاي حادثه براي جلوگيري از ترددهاي بي‌مورد،‌تأمين امنيت سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان مردم، همكاري با نيروهاي قضايي براي كنترل جرايم، حفاظت و كنترل زندانها
    • شوراي تأمين استان تهران (نيروي مقاومت بسيج تهران بزرگ- دادگاه عمومي و انقلاب- استانداري تهران - قرارگاه ثاراله سپاه - نيروي انتظامي تهران بزرگ- نيروي انتظامي استان تهران- ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران - نيروي زميني ارتش – سازمان اطلاعات استان تهران- اداره كل اطلاعات غرب تهران- اداره كل دادگستري استان تهران)
    • استانداري تهران (شوراي تأمين استان تهران)
    • 19
    • ارزيابي خسارت
    • شناسايي سريع مناطق آسيب ديده ، ارائه ارزيابي‌هاي اوليه از ميزان تلفات و آسيب ديدگان، تسهيلات و منابع و برآورد اوليه جهت هدايت نيروها و امكانات مورد نياز براي عمليات مقابله
    • سازمان نقشه برداري كشور- سازمان آمار و اطلاعات كشور- شهرداري تهران (GISتهران و معاونت فني و عمراني)- بنياد مسكن انقلاب اسلامي- نمايندگان ارزيابي خسارت فعاليتهاي بهداشت و درمان، جستجو، نجات‌ و امداد، تسهيلات مهندسي، آتش نشاني و مواد خطرناك- نيروي هوايي، نيروي زميني و اداره كل مهندسي ستاد مشترك سپاه - نيروي هوائي ارتش جمهوري اسلامي
    • بخش برنامه ريزي و پردازش اطلاعات ستاد
    • 20
    • مشاركت مردم
    • هماهنگي و عملياتي نمودن مشاركت سازمان يافته نيروهاي مردمي و تشكل­هاي غير دولتي (NGO) در راستاي عمليات جستجو، نجات، امداد، اسكان اضطراري و تخليه مجروحين
    • اداره كل امور اجتماعي وزارت كشور- معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران- اداره كل امور اجتماعي استان تهران- جمعيت هلال احمر استان تهران- اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران- نيروي مقاومت بسيج تهران بزرگ- كميته امداد امام خميني (ره)-، نيروي مقاومت بسيج
    • اداره كل امور اجتماعي وزارت كشور
  • جدول 1- عناوین، مأموریت و سازمان های عضو کمیته های تخصصی 20 گانه

رابر آنچه که بیان شد در راستا همسان سازی کارگروه های شهر تهران با کارگروه های کشوری مندرج در ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت بحران کشور :

  • 9 كارگروه شهر تهران بدون تغيير در عنوان و مشابه کارگرئه کشوری
  • 3 كارگروه با تغيير در عناوين کاگروه های کشور
  • عدم تشکیل 2 كارگروه کشوری در شهر تهران
  • و تشکیل 4 كارگروه جديد در شهر تهران

به تصویب رسیده است.

در جدول زیر:

  • رنگ سبز: بیانگر کارگروه های همتراز کشوری در شهر تهران
  • رنگ زرد: بیانگر تغییر عنوان در کارگروه کشوری
  • رنگ قرمز: بیانگر کارگروه های اضافه شده در شهر تهران

می باشد.

    • ردیف
    • وضعیت تغییر
    • عنوان کارگروه شهری
    • مسئول كارگروه شهری
    • عنوان کارگروه کشوری
    • مسئول كارگروه کشوری
    • 1
    • بدون تغییر
    • امنيت و انتظامات
    • فرماندهي انتظامي تهران
    • امنيت و انتظامات
    • وزارت كشور و رياست معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور
    • 2
    • بدون تغییر
    • تشكل هاي مردم نهاد
    • معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري
    • تشكل‌هاي مردم نهاد
    • وزارت كشور و رياست معاون امور اجتماعي ، فرهنگي و شوراهاي وزارت كشور
    • 3
    • بدون تغییر
    • تامين سوخت و مواد نفتي
    • مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي تهران
    • تأمين سوخت و مواد نفتي
    • وزارت نفت و رياست معاون مربطه در آن وزارت
    • 4
    • بدون تغییر
    • امداد و نجات و آموزش هاي همگاني
    • رئيس سازمان امداد و نجات كشور
    • امداد و نجات و آموزش، همگاني
    • جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران و رياست معاون مربوطه
    • 5
    • بدون تغییر
    • آموزش و اطلاع رساني
    • مدير شبكه 5 سيما
    • آموزش و اطلاع رساني
    • سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و رياست معاون مربوطه در آن سازمان
    • 6
    • بدون تغییر
    • تامين مسكن
    • رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي
    • تأمین مسکن
    • وزارت مسكن و شهرسازي(بنياد مسكن انقلاب اسلامي)
    • 7
    • بدون تغییر
    • مخابرات و ارتباطات
    • معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات.
    • ارتباطات و فناوری اطلاعات
    • وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و رياست معاون مربوطه در آن وزارت
    • 8
    • بدون تغییر
    • مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي
    • رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي
    • مخاطرات زلزله،‌لغزش‌هاي لايه‌هاي زمين ، ابنيه، ساختمان و شهرسازي
    • وزارت مسكن و شهرسازي و رياست معاون مربوطه در آن وزارت
    • 9
    • بدون تغییر
    • بهداشت و درمان
    • معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
    • بهداشت و درمان
    • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رياست معاون مربوطه در آن وزارت
    • 10
    • تغیییر عنوان
    • تامين و توزيع ماشين آلات، آواربرداري ساختمان ها و انتقال و تدفين متوفيان
    • معاون خدمات شهري شهرداري تهران
    • بیمه، بازتوانی، بازسازی، تأمین و توزیع ماشین آلات، آواربرداری ساختمانها، آتش نشانی، مواد خطرناک و انتقال و تدفین متوفیان
    • وزارت كشور و رياست معاون هماهنگي امور عمراني و رئيس سازمان شهرداريها و دهياري هاي كشور
    • 11
    • تغیییر عنوان
    • امور سيل و شريان هاي حياتي
    • مديرعامل شركت آبفاي استان تهران
    • امور سيل و مخاطرات دريايي، برق، آب و فاضلاب
    • وزارت نيرو و رياست معاون مربوطه در آن وزارت
    • 12
    • تغیییر عنوان
    • حمل و نقل و ترافيك و محورهاي مواصلاتي
    • معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
    • حمل ونقل، شريان‌هاي حياتي، بلاياي جوي و طوفان
    • وزارت راه و ترابري و رياست معاون مربوطه در آن وزارت
    • 13
    • ایجاد
    • آتش نشاني و مواد خطرناك
    • مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران
    • بیرون کشیده شده از کارگروه بیمه، بازتوانی، بازسازی، تأمین و توزیع ماشین آلات، آواربرداری ساختمانها، آتش نشانی، مواد خطرناک و انتقال و تدفین متوفیان
    • 14
    • ایجاد
    • استانهای معین شهر تهران
    • رئيس سازمان مديريت بحران كشور
    • فاقد كارگروه كشوري مشابه
    • 15
    • ایجاد
    • ارزيابي خسارت
    • رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران
    • 16
    • ایجاد
    • امور حقوقي و قضايي
    • رئيس دادگستري استان تهران
    • فاقد كارگروه كشوري مشابه
  • جدول 2- مقایسه کارگروه های شهر تهران و کشوری

بر اساس قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور سطوح مدیریت بحران در کشور به شرح ذیل می باشد:

با توجه به تصویب قانون مدیریت بحران کشور در سال 1387 می توان ارکان مدیریت بحران را در 4 سطح تصمیم گیری تقسیم نمود:

  • 1 شورای عالی مدیریت بحران کشور(به ریاست رئیس محترم جمهور)
  • 2 شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور(به ریاست معاون وزیر محترم کشور)
  • 3 شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ها(به ریاست استانداران) و متناظراً بصورت استئنا شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران (به ریاست شهردار تهران)
  • 4 شورای هماهنگی شهرستان ها(به ریاست فرمانداران)
شوراي عالي مديريت بحران كشور:

به منظور هماهنگي فعاليتهاي دستگاهها و نهادهاي وابسته به قواي سه‌گانه، نيروهاي مسلح و كليه نهادها و دستگاههاي تحت نظر مقام معظم‌رهبري (با عنايت به تفويض اختيار معظم‌له) و تصويب مقررات و ضوابط حاكم بر مديريت بحران در مراحـل چهارگانـه آن شوراي عالي مديريت بحران كشور به ریاست رئیس محترم جمهور تشكيل مي‌گردد.

سازمان مديريت بحران كشور (شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور):

به منظور ايجاد مديريت يكپارچه در امر سياستگذاري، برنامه‌ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه‌هاي اجرائي و پژوهشي، اطلاع‌رساني متمركز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران و ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده و استفاده از همه امكانات و لوازم مورد نياز وزارتخانه‌ها، موسسات و شركتهاي دولتي و عمومي، بانكها و بيمه‌هاي دولتي، نيروهاي نظامي و انتظامي، موسسات عمومي غيردولتي، شوراهاي اسلامي، شهرداريها، تشكلهاي مردمي، موسساتي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است، دستگاههاي تحت امر مقام معظم رهبري و نيروهاي مسلح در صورت تفويض اختيار معظم‌له، جهت بهره‌مندي بهينه از توانمنديهاي ملي منطقه‌اي و محلي در مواجهه با حوادث طبيعي و سوانح پيش‌بيني نشده به ریاست معاون محترم وزیر کشور و رئیس سازمان تشكيل مي‌گردد. این سازمان مسئولیت برگزاری شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور را بر عهده دارد.

شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان ها:

بر اساس قانون شوراي هماهنگي مديريت بحران در استانها به رياست استاندار و در شهرستانها به رياست فرماندار و با عضويت كليه دستگاههاي ذیربط تشكيل مي‌شود.

شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران:

بر اساس بند د ماده 9 قانون، با توجه به شرايط ويژه و اهميت شهر تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران به رياست شهردار تهران تشكيل مي‌گردد.

سطح بندی حادثه و حدود و اختیارات شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران:

با توجه به شرایط ویژه و اهمیت شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و وجود مراکز حساس ملی در آن، حوادث شهر تهران به دو سطح محلی و ملی تقسیم می گردد و تشخیص حادثه محلی در شهر تهران بر اساس شاخص های ارائه شده در دستورالعمل نحوه تعیین سطوح و شیوه اعلام بحران ها به شماره 170018 مورخه 24/12/1395 وزارت کشور مطابق جدول ذیل  تعیین گردیده است؛ چنانچه بر اساس اطلاعات دریافتی مقادیر سه شاخص از پنج شاخص جدول ذیل بیش از ارقام حد آستانه باشد سطح حادثه ملی خواهد بود:

جدول 3تعیین سطوح مدیریت بحران در شهر تهران

    • ردیف
    • عنوان شاخص
    • حد آستانه
    • 1
    • تلفات جانی
    • 300نفر
    • 2
    • تعداد مجروحین نیازمند بستری
    • 1000نفر
    • 3
    • تعداد واحدهای مسکونی تخریبی غیرقابل سکونت
    • 5000نفر
    • 4
    • اختلال در ارائه خدمات زیرساخت ها و شریان های حیاتی
    • 5درصد
    • 5
    • جمعیت تحت تاثیر
    • 150,000 نفر
اعضا شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران

به استناد ماده 5 «مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران» اعضای شورای هماهنگی شهر تهران به شرح ذیل می باشند:

  • 1 شهردار تهران (رئيس)
  • 2 رئيس شورای اسلامی شهر تهران
  • 3 رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران (جانشین شهردار در شورای هماهنگی)
  • 4 رئیس سازمان مدیریت بحران كشور، نماينده تام الاختيار استاندار تهران
  • 5 رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی استان تهران
  • 6 مديركل آموزش و پرورش شهرتهران و رئيس سازمان صدا و سيما
  • 7 رؤساي کارگروه های تخصصی مديريت بحران شهر تهران
شرح وظایف شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران
  • 1 سياستگذاری و تعيين راهبردهای جامع در زمينه مديريت بحران شهر تهران.
  • 2 مشاركت در برنامه ريزي توسعه شهري جهت اجراي نظام مديريت بحران شهرتهران .
  • 3 تهيه طرح جامع (مادر) براي وضعيت بحراني و احصاء مسئوليت هاي هريك از ارگانها و نهاد‌هاي ذيربط و نظارت و پيگيري جهت انجام اقدامات لازم بعدي توسط آنها براي احراز آمادگي هاي لازم .
  • 4 ايجاد هماهنگي بين«ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور»، «استانها و ستادهاي معين مديريت شهر تهران »، «سازمانهاي مسئول فعاليتهاي تخصصي مديريت بحران شهر تهران »، «وظايف ، اختيارات و مسئوليتهاي كليه واحدهاي تابعه شهرداري تهران» و ارزيابي و نظارت بر فعاليتهاي آنها.
  • 5 سازماندهی و برنامهريزی جهت استفاده از مشاركتهای مردمی درخصوص مديريت بحران شهرتهران.
  • 6 تهيه پيشنويس لوايح قانونی، مقررات و مصوبات در ارتباط با مديريت بحران و ارايه به مراجع ذيصلاح جهت سير مراحل تصويب.
  • 7 مشاركت در تهيه برنامه های توسعه پايدار شهرتهران براساس ملاحظات مديريت بحران.
  • 8 نظارت و ارزشيابی برنامه های مديريت بحران در سازمانها و نهادهای مسؤول مديريت بحران شهرتهران و ارايه راهكارهای مناسب جهت رفع نواقص و كاستي ها.
  • 9 بررسی و تصويب و نظارت بر طرحهای پيشنهادی (آمادگي ، پژوهشي ، آموزشي و ... ) فعاليتهاي تخصصي زيرمجموعه ستاد.
  • 10 برآورد و درخواست كمك های دولتی از طريق ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به منظور اجرای بهينه طرحهای آمادگی برای مديريت بحران وپيگيري تا حصول نتيجه.
  • 11 ابلاغ تصميمات ، دستورالعمل ها و صورت‌جلسات ستاد مديريت بحران به كليه دستگاهها و نهادهاي مسئول و عضو ستاد و پيگيري آنها تا حصول نتيجه.
  • 12 اعلام وضعيت بحران در شهر تهران و درخواست اعلام وضعيت بحران ملی در صورت لزوم از ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور.
  • 13 پيشبينی و پيگيری تأمين اعتبارات و امكانات مالی مورد نياز مديريت بحران شهر تهران .
عناوین، مأموریت و اعضای کارگروه های تخصصی 14 گانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران:
    • ردیف
    • عنوان کارگروه
    • تعریف فعالیت تخصصی
    • سازمان های عضوکمیته تخصصی
    • 1
    • امداد و نجات و آموزش های همگانی
    • جستجوي تخصصي براي يافتن افراد، اقدامات لازم براي بيرون آوردن اصولي آسيب ديدگان، انجام اقدامات حياتي پايه با همكاري تيم هاي اورژانس، اسكان اضطراري و تامين لوازم و وسايل اوليه زندگي -تامين، جمع آوري كمكها، نگهداري و توزيع مناسب امكانات و تسهيلات به نيروهاي امدادي و مردم
    • جمعیت هلال احمر استان تهران- مرکز اورژانس تهران- فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- سپاه محمد رسول الله (ص)- آموزش و پرورش شهر تهران- سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- شرکت ملی پخش فرآورده‏های نفتی تهران،بهزیستی استان تهران- شرکت گاز استان تهران-شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ- شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفا)-کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران- سازمان ثبت احوال تهران
    • 2
    • تامین و توزیع ماشین آلات، آواربرداری و انتقال و تدفین متوفیان
    • تأمین و توزیع وسایل حمل و نقل، ماشین آلات و ادوات لازم برای آواربرداري و امداد رسانی(با هماهنگي نيروهاي جستجو و نجات)، شناسايي و آواربرداري مسيرهاي امدادرساني و جمع آوري آوار در دپوهاي از پيش تعيين شده اقدام نمايد. همچنین این کارگروه مأموریت دارد نسبت به شناسائی اجساد، انتقال متوفیان، انجام مراسم کفن و دفن و اطلاع رسانی دقیق از آمار درگذشتگان
    • معاونت خدمات شهری شهرداری تهران- سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران-سازمان بهشت زهرا (س)-استانداری تهران-فرمانداری های تهران، ری و شمیرانات-بنیاد مسکن انقلاب اسلامی -اداره كل راه و شهرسازی استان تهران-اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران-جانشین فرماندهی سپاه تهران-قرارگاه خاتم-معاونت عملیات رزمی ارتش(ستاد کل نیروهای مسلح)-وزارت دفاع-فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اتاق اصناف تهران-اداره کل دادگستری استان تهران-کارگروه شریانهای حیاتی شهر تهران-سازمان پزشکی قانونی استان تهران
    • 3
    • بهداشت و درمان
    • انجام اقدامات حياتي پايه و پيشرفته در محل حادثه، ترياژ آسيب ديدگان، حمل مجروحين و آسيب ديدگان به نقاط تعيين شده -ترياژ ثانويه مصدومين در مراكز درماني، اقدامات درماني تخصصي، تامين نيروهاي بهداشتي در اماكن موقت و كنترل بهداشتي مناطق آسيب ديده -تامين سلامت رواني براي آسيب ديدگان و نيروهاي امداد رسان در سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان موقت
    • معاونین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- روسای دانشگاههای علوم پزشکی تهران( یا روسای مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران )- مدیر اورژانس تهران - نمایندگان حوزه های مختلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تشخیص رئیس کارگروه
    • 4
    • امور سیل و شریانهای حیاتی
    • كنترل صحت شريانهاي حياتي و قطع شريانهاي نا ايمن، برنامه ريزي و هماهنگي براي تامين تسهيلات در مكانهاي اسكان مردم ، برنامه ريزي براي تامين تسهيلات در مناطق آسيب ديده براساس اولويت
    • شركت آب و فاضلاب استان تهران،شركت گاز استان تهران،شرکت راه آهن شهری تهران(مترو)،شرکت بهره برداری مترو،معاون فنی و عمرانی شهرداري تهران،شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران،شركت مخابرات استان تهران،شركت برق منطقه اي تهران ،شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ،شركت توزيع نيروي برق استان تهران،شركت آب منطقه اي تهران ،شركت فاضلاب تهران ،شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه تهران،شرکت ارتباطات سیار،شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران
    • 5
    • حمل و نقل و ترافیک و محورهای مواصلاتی
    • كنترل ترافيك و تردد راه هاي شهري و مواصلاتي به شهر تهران
    • معاونت حمل و نقل و ترافيك – اداره كل راه و ترابري استان تهران – اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ – نيروي انتظامي تهران بزرگ – نيرو ي مقاومت بسيج - معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران- فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- فرماندهی نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ- پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ- پلیس راه فرماندهی انتظامی شرق استان تهران- پلیس راه فرماندهی انتظامی غرب استان تهران- اداره کل راه و شهرسازی استان تهران- شرکت مترو تهران-شرکت راه آهن جمهوری اسلامی- سازمان هواپیمایی کشوری
    • 6
    • امنیت و انتظامات
    • محدوده و ايزوله نمودن سايتهاي حادثه براي جلوگيري از ترددهاي بي مورد، تامين امنيت سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان مردم، همكاري با نيروهاي قضايي براي كنترل جرايم، حفاظت و كنترل زندانها
    • فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ،معاونت عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ،معاونت اطلاعات و عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح،معاونت امنيتی انتظامی استانداری تهران،معاونت امنيت داخلي اداره کل اطلاعات استان،معاونت عمليات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،معاونت اطلاعات ارتش جمهوري اسلامي ايران،معاونت عمليات سازمان بسيج مستضعفين،معاونت عمليات قرارگاه ثارا... تهران،معاونت سیاسی امنيتي و انتظامي فرماندارای تهران،معاونت قضایی دادگستری استان تهران، اداره کل امور هماهنگی و عمرانی استانداری تهران،کارگروه آموزش و اطلاع رسانی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرداری تهران ( مدیر شبکه پنج سیما)
    • 7
    • تامین سوخت و مواد نفتی
    • تامين و توزيع سوخت و فرآورده هاي نفتي
    • شركت گاز استان تهران- شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه تهران (رئيس و دبير كارگروه )- شركت پالايش نفت تهران- شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران
    • 8
    • آموزش و اطلاع رسانی
    • اطلاع رساني شفاف و هدفمند به مردم و نيروهاي دست اندركار، اعلام هشدار با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران ، پيشگيري از ايجاد تنش و شايعات با اساس با هماهنگي نهادهاي ذيربط و اطلاع رساني علمي و مناسب
    • شبکه پنج سیما - دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر -سازمان مدیریت بحران کشور-سازمان صدا و سیما ج.ا.ا - معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران- جمعیت هلال احمر استان تهران - معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران- رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران- خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)-شورای عالی فضای مجازی - فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- اداره کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان تهران-سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران-رادیو تهران
    • 9
    • تامین مسکن
    • انجام اقدامات لازم براي اسكان موقت محلي و منطقه اي و هماهنگي براي اسكان دائم افراد
    • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،کمیته امداد امام خمینی (ره)،اداره کل راه و شهرسازی استان تهران،مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،استانداری تهران،معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران،معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران،معاونت خدمات شهری شهرداری تهران ( نماینده کارگروه تامین و توزیع ماشین آلات ، آواربرداری و ...)،سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،فرماندهی سپاه حضرت محمد رسول ا... (ص)،معاونت مهندسی قرارگاه خاتم،سازمان مدیریت بحران شهر تهران
    • 10
    • مخابرات و ارتباطات
    • تامين ارتباطات لازم براي مردم براساس اولويت، تامين ارتباطات لازم براي سازمانها و نهادهاي امدادي
    • دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران- اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران- اداره کل منطقه شمال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- شرکت ارتباطات زیرساخت- شرکت مخابرات منطقه تهران- شرکت همراه اول- شرکت ایرانسل- شرکت رایتل- شرکت های وب- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران- فرودگاه پیام- استانداری تهران- قرارگاه ثارالله-کارگروه تخصصی شریان¬های حیاتی شورای هماهنگی
    • 11
    • آتش نشانی و مواد خطرناک
    • كنترل، مهار، اطفاء ، ايمن سازي حريق و آسيبهاي ناشي از مواد خطرناك، برقراري ايمني در سايتهاي حادثه و مكانهاي اسكان مردم، تامين ايمني لازم براي امدادگران
    • سازمان‌آتش نشاني و خدمات ايمني – سازمان انرژي اتمي – تيم هاي ويژه سپاه، ارتش، نيروي مقاومت بسيج – سازمان ساماندهي صنايع و مشاغل تهران – اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران -فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- معاونت مهندسی پدافند غیر عامل کشور- شرکت مخابرات استان تهران- راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران- شرکت آبفای استان تهران- سازمان همیاری ها و دهیاری های استان تهران- اورژانس تهران- دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی- شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه تهران- شرکت برق تهران بزرگ- اتاق اصناف تهران- هلال احمر استان تهران- معاونت خدمات شهری شهرداری تهران- معاونت قضایی دادگستری استان تهران- شبکه 5 صدا و سیما- اداره کل اموزش و پرورش شهر تهران
    • 12
    • امور حقوقی وقضایی
    • رسيدگي به مسايل حقوقي و قضايي
    • اداره كل دادگستري استان تهران – اداره كل حقوقي شهرداري تهران ، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سازمان اطلاعات استان تهران- پزشکی قانونی- تشخیص هویت- سازمان نوسازی شهر تهران- استانداری تهران- فرمانداری تهران-سپاه محمد رسول الله تهران
    • 13
    • تشکل های مردم نهاد
    • هماهنگي و عملياتي نمودن مشاركت سازمان يافته نيروهاي مردمي و تشكل هاي غيردولتي (NGO) در راستاي عمليات جستجو، نجات و امداد، اسكان اضطراري و تخليه مجروحين
    • دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران- معاونت امور سازمان های مردم نهاد مرکز اجتماعی فرهنگی وزارت کشور - گروه نظارت و ارزیابی سازمان های مردم نهاد- اداره کل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری تهران- ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران- امور سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران- جمعیت هلال احمر استان تهران- اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان تهران- اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران- اتاق اصناف تهران- سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران- معاونت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی استان تهران- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران- فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ- اداره کل سازمان تبليغات اسلامي استان تهران - فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ - اداره کل ورزش و جوانان استان تهران
    • 14
    • مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی
    • در دست تدوین
    • دبیرخانه شورای هماهنگی- شرکت آب و فاضلاب استان تهران- پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران- مدیریت بحران استانداری تهران- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی- پژوهشکده سوانح طبیعی- سازمان نقشه برداري كشور- سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران- سازمان راه و شهرسازی استان تهران- شرکت گاز استان تهران- سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور،مرکز آمار ایران- سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری- شرکت برق منطقه ای تهران- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، معاونت فنی و عمرانی- مرکز اورژانس تهران- شرکت مخابرات استان تهران- معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران- فرماندهی انتظامی تهران بزرگ- پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ- شرکت عمران و بهسازی شهری ایران- سازمان آتش نشانی- سازمان امداد و نجات هلال احمر جمهوری اسلامی ایران- سازمان نوسازی شهرداری تهران- سازمان نظام مهندسی استان تهران- سازمان ملی استاندارد

بر اساس مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران و احکام ابلاغی اهم وظایف کارگروه های تخصصی به شرح ذیل می باشد:

  • 1 همكاري در جمع آوري اطلاعات در زمينه تخصصي مربوط و برنامه ريزي تمام مراحل مديريت بحران با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران 
  • 2  هدايت پژوهش هاي تخصصي مورد نياز مديريت بحران شهر تهران ( در زمينه تخصصي مربوطه)
  • 3  بازنگري و اصلاح برنامه هاي پيشين و سامانه فرماندهي فعاليت ذيربط با توجه به آخرين اطلاعات و برنامه هاي ستاد مديريت بحران شهر تهران .
  • 4 هماهنگي جهت ايجاد ساختارهاي مديريتي مورد نياز در مراحل مختلف مديريت بحران در زمينه هاي تخصصي مربوط
  • 5 همكاري در بهنگام سازي و تدوين برنامه هاي عملياتي مقابله با حادثه فعاليت هاي مديريت بحران شهر تهران
  • 6 تهيه برنامه هاي آموزشي و هدايت آنها در زمينه تخصصي مربوط .
  • 7 برنامه ريزي تامين منابع مديريت بحران در زمينه تخصصي مربوط.
جلسات و اعضا ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران

بر اساس ماده هفتم مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران، شورای هماهنگی مديريت بحران شهر تهران مي بايست. ساليانه چهار جلسه عادي و در شرايط اضطراري جلسه فوق العاده تشكيل دهد. جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به طور مستمر و منظم از نیمه دوم سال 1394 تا مهر ماه سال 1398 جمعاً 26جلسه اصلی و فوق العاده ( 11جلسه اصلی و 15جلسه فوق العاده (حوادث شهران و پلاسکو، زمین لرزه تهران و ...) و تصویب 229 مصوبه برگزار گردیده است. این جلسات در محل سالن فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر تهران و با حضور شهردار تهران به عنوان رئیس شورا و روسای سازمانهای مدیریت بحران کشور، شورای اسلامی شهر تهران، نماینده استانداری تهران، مدیر کل برنامه ریزی استان تهران، رئیس سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا. و مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و روسای کارگروه های تخصصی 14 گانه شورای هماهنگی به عنوان اعضای اصلی و با دعوت رییس یا جانشین رییس شورای هماهنگی برگزار می گردید.

صورتجلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران:

شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران برابر قانون می بایست در شرایط عادی هر فصل 1 جلسه تشکیل دهد، لذا برابر ابلاغ سازمان مدیریت بحران کشور، این شورا از مهرماه سال 1394 تا کنون 11 جلسه فصلی و 10 جلسه فوق العاده برگزار نموده است، که صورتجلسات آن به شرح ذیل می باشد:

  • 1 صورتجلسه فصل پاییز سال 1394 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1394/8/12
  • 2 صورتجلسه فصل زمستان سال 1394 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1394/12/10
  • 3 صورتجلسه فصل بهار سال 1395 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1395/3/24
  • 4 صورتجلسه فصل تابستان سال 1395 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1395/5/13
  • 5 صورتجلسه فصل پاییز سال 1395 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1395/9/30
  • 6 صورتجلسه فصل زمستان سال 1395 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1395/11/11
  • 7 صورتجلسه فصل تابستان سال 1396 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1396/4/17
  • 8 صورتجلسه فصل پاییز سال 1396 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1396/9/6
  • 9 صورتجلسه فصل زمستان سال 1396 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1396/12/5
  • 10 صورتجلسه فصل تابستان سال 1397 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1397/5/14
  • 11 صورتجلسه فصل پاییز سال 1397 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1397/07/21
  • 12 صورتجلسه فصل بهار سال 1398 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1398/01/12
  • 13 صورتجلسه فصل تابستان 1398 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران – مورخ 1398/04/19
مسئولیت رؤسای ستادهای مدیریت بحران مناطق و نواحی شهرداری تهران و نحوه تشکیل جلسات:

به استناد ماده 8 مجوز تقویت و به منظور سياستگذاری منطقه ای، اجرای مصوبات ستاد در سطح مناطق شهرداري تهران، هماهنگي امور اجرايي و تصميم گيري مناسب «ستاد مديريت بحران منطقه شهرداري تهران » به ریاست شهردار منطقه به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران منطقه در هر يك از مناطق شهر تهران زير نظر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران تشکيل می شود. همچنین به منظور تحقق سياستهاي تعيين شده توسط شورا و تصميمات ستاد مديريت بحران منطقه و اعمال مديريت بحران در سطح ناحيه « ستاد مديريت بحران ناحيه» در كليه نواحي مناطق شهرداري تهران تشكيل مي شود .

برابر ماده 11 مجوز تقویت ستاد های مديريت بحران منطقه شهرداري در شرايط عادي حداقل هر سه ماه يك بار و در شرايط اضطراري بنا به پيشنهاد رئيس ستاد منطقه به تعداد مورد نياز جلسه فوق العاده تشكيل مي دهد .

پیوندها

  • شهرداری تهران
  • مركز لرزه نگاری كشور
  • حراست کل شهرداری تهران
  • سامانه مدیریت شهری 137
  • سامانه نظارت همگانی 1888
  • جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
  • آرشیو پیوندها

اطلاعات تماس

  • نشانی: انتهای بزرگراه جلال آل احمد، نرسيده به بزرگراه آيت ا...اشرفی اصفهانی، نبش خيابان نهم، سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران
  • تلفن: 44244040 ، 1811
  • فکس: 44243100
  • پست الکترونیک: info.tdmmo@tehran.ir

ورود به سایت

تمامی حقوق مادی ومعنوی سایت متعلق به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌باشد