برنامه اجرایی راه اندازی اتاق فکر سازمان
مقدمه:

يکي از خصائص مشترک بحران ها، ايجاد حس غافلگيري و ناتواني در عموم مردم مي باشد؛ به طوريکه گاه، تصميم گيري صحيح و مناسب را مختل نموده و تبعات منفي بحران، افزايش مي يابد. در اين بين، انتظاري که از حکومت ها و دولتها و بالتبع، سازمان هاي مسئول کنترل بحران مي رود اين است که در کمترين زمان، برخود تسلط يافته و به انجام وظايف مهم و اساسي خود بپردازند؛ لذا از مهم ترين وظايف از سازمان هاي مسئول در زمينه مديريت شرايط اضطراري، اتخاذ تصميمات دقيق و آني و پياده سازي بهترين آن هاست.

از طرف ديگر، مديريت بحران به شکل علمي نوپا و جديد، نياز به يافته ها و تجربيات جديد، به منظور دستيابي به اهداف عاليه خود(نجات حداکثري جان و اموال انسان ها) دارد و اين علم و تجربه بايستي به سازمان هاي درگير در مديريت حوادث-که پيکان مقابله با بحران ها هستند-تزريق گردد.

از روش هاي دستيابي به اهداف و تامين حداکثر بازدهي در فعاليتهاي سازمان هاي مسئول و خدمات رسان در حوزه مديريت بحران، بهره گيري از مشاوره و تجربيات افراد متخصص و صاحب نظر در اين حوزه مي باشد. به ديگر سخن، از راه تبادل انديشه ها و تضارب آراي نخبگان، مي توان به کشف ايده هاي جديد و کاربردي و در نتيجه، توسعه آگاهي و دانش مديريت بحران دست يافت.

با عنايت به موارد فوق الذکر، تشکيل اتاق فکر در سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با هدف فراهم سازي امکان تبادل آرا و انديشه هاي صاحبنظران و دست‌اندرکاران حوزه سوانح طبيعي و مديريت بحران و انتقال تجارب و ترسيم راهبردهاي کلان در اين حوزه، ضرورت مي يابد. اعضاي اتاق فکر سازمان را حدود 24 نفر از اساتيد و صاحب نظران حوزه مديريت بحران به همراه رياست و معاونان محترم سازمان تشکيل مي دهند تا علاوه بر استفاده سازمان از دانش و تجربيات متخصصان امر، چالش ها و معضلات مديريت بحران شهر تهران از طرف سازمان به ايشان انتقال يابد که امکان چاره جويي از طريق طرح ها و پروژه هاي کاربردي پژوهشي ميسر گردد.

هدف از تشکيل اتاق فکر:

هدف از تشکيل اتاق فکر سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تبادل دانش و تجربيات جديد در حوزه مديريت بحران و استخراج راهکارهاي ارتقاي سطح مديريت بحران شهر تهران مي باشد.

از جمله ديگر اهداف تشکيل اتاق فکر ميتوان به موارد زير اشاره نمود:

  • ایجاد بستری مناسب جهت هم اندیشی خبرگان و پزوهشگران در راستای پیشبرد اهداف سازمان
  • تقویت شبکه دانایی به منظور مدیریت بهینه بحران و ایجاد شبکه فکرو برقراری و استمرار ارتباط بین متخصصان و بسط دامنه تعامل تخصص
  • تشکیل جایگاهی برای حل مشکلات استراتژیک سازمان
  • نهادینه نمودن فرهنگ دانش محوری
  • شناسایی و استفاده از راهكارهاي نوآورانه و خلاقانه و مبتني بر دانش در حوزه مدیریت بحران
  • ایجاد ،حفظ وماندگاری دانش وشایستگی سازمانی
  • بهره گیری از فرصتهای جدید دانش محور و توسعه سازمان بر پایه دانش
  • برقراري ارتباط بين سازمان و دانشگاه جهت بهره گيري از آخرين دانش به روز حوزه مديريت بحران
  • شناسايي چالش ها و احصاء راه حل هاي مطلوب در راستاي رفع چالش هاي شناسايي شده
وظایف اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

با توجه به اینکه سیاستگذاری در حوزه مدیرت بحران از سه بخش تشکیل شده است: گذشته پژوهی، شناسایی وضع موجود ، شناسایی آینده ممکن مطلوب و خروجی آن بیانیه سیاست است که نشان دهنده راه رسیدن از وضع موجود به آینده مطلوب می باشد . در این راستا برخی از وظایف اتاق فکر سازمان به شرح ذیل اعلام می گردد:

  • گذشته پژوهی :
    • تحلیل و بررسی حوادث گذشته و دلایل آن و راهکارهای مدیریتی در آن حوادث
    • تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها
    • تحلیل اطلاعاتی که ریشه در گذشته دارد
    • تفسیر تجارب گذشته
  • تحلیل وضع موجود:
    • شناسایی خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت بحران
    • شبکه سازی بین خبرگان و متخصصان
    • شناسایی و توصیف مسائل
    • پژوهش برای حل مسائل
    • ارائه راهکارهای رفع چالشها
  • آینده پژوهی:
    • تحلیل های کمی و کیفی روندها
    • طراحی آینده مطلوب ، ممکن و محتمل
    • تعیین اولویت ها و ضرورت تغییرات
    • بررسی منابع مورد نیاز برای تغییر
    • برنامه ریزی تغییرات برای آینده مطلوب
DNN