مانور:

مانور يا همان تمرين در شرايط عادي نقش موثري در رويارويي اصولي با بحران در شرايط اضطراري ايجاد مي‌نمايد،  حسن اجراي «مانور»، نقش مهم آن در ايجاد آمادگي‌هاي لازم جهت انجام واكنش‌هاي صحيح و سريع در برابر بحران های طبیعی است كه نتايج حاصل از آن، موجب كاهش تلفات و خسارات خواهد شد  بطور كلي با اجراي تمرين و مانور مي توان جنبه هاي مختلف مقابله با بحران از قبيل:

  • اطلاع رساني
  • تصميم گيري
  • هماهنگي
  • برقراري ارتباطات
  • هدايت پذيري نيروها

را مورد سنجش و ارزيابي قرار داد. با توجه به نقش مانور در ارتقای هماهنگی های درون  و برون سازمانی و افزايش آگاهي عمومي نسبت به مهارت هاي لازم جهت مقابله با حوادث از یک سو و نیز تاکید اسناد بالادستی به ویژه اساسنامه سازمان ومجوز تقویت وعملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران بر اجرای مانوراز سوی دیگر، برنامه ریزی برگزاری مانور جزء اولویت­های اجرایی این سازمان بوده است.

 تا کنون علاوه بر هفت مانور سراسری در شهر تهران، مانورهایی با رویکردهای دیگر، از جمله مانور آمادگی استان های معین، تخصصی و مشارکت های مردمی در سطوح مختلف تهران، منطقه و ناحیه همه ساله در شهر تهران  بصورت عملیاتی و دورمیزی برگزار می­گردد. در سال جاری برای اولین بار  سه مرحله مانور دورمیزی فعالسازی ساختار سازمان دوم در مرکز کنترل و عملیات شهر تهران، 62مانور  منطقه و 323 مانور ناحیه با موضوعات مختلف در زمینه مدیریت بحران های طبیعی و 47مانور تخصصی پدافند غیرعامل برگزار گردید؛ همچنین  تهیه سناریو و انجام هماهنگی­های بین سازمان جهت برگزاری یک مانور استان های معین براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران کشور و یک مانور سراسری سازمان­های مسئول شهر تهران برنامه ریزی گردیده تا در سال آینده با قدرت برگزار شود.

مرکز عملیات اضطراری شهر تهران (EOC):

پس از اعلام شرایط اضطراری قبل از هرچیز می بایست جایگاه هریک از بخش ها و واحدهای مرکز در هنگام فعال سازی کامل مشخص گردد و به هرکدام از این واحدها خدماتی ارائه گردد. این خدمات شامل پردازش اطلاعات الکترونیکی، تلفن، فاکس و رادیو، فعال‌سازی و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی، تهیه کامپیوتر مناسب و نصب برنامه‌های کاربردی موردنیاز می باشد. لذا پس از تعیین ساختار و وظایف عملکردی مرکز عملیات اضطراری درهنگام فعال‌سازی، طراحی و چیدمان مرکز عملیات اضطراری مطابق با نیازهای منحصر به فرد عملیات و کارکردها و عملکردهای نیروی انسانی در هنگام شرایط اضطراری و سپس نحوه دسترسی کارکنان مرکز به اطلاعات و به اشتراک گذاری اطلاعات برای آن ها مطرح می گردد. بر همین اساس این مرکز به­منظور افزایش آمادگی و توانمندسازی، در یک بازه پنج ساله، تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز در شرایط اضطراری و تجهیز و به‌روزرسانی مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده است. در فاز اول و در سال 98 الویت‌های ذیل مطرح و در حال انجام است:

  • 1 تدوین دستورالعمل‌های ضروری به‌منظور مدیریت شرایط اضطراری (شامل دستورالعمل‌های سطح‌بندی حوادث سازمان؛ هشدار و اطلاع‌رسانی؛ ساختار و وظایف عملکردی مرکز عملیات اضطراری درهنگام فعال‌سازی کامل؛ فراخوان و حضور کارکنان سازمان در حوادث و بلایا؛ ضوابط نظام پرداخت کارکنان عملیاتی سازمان)
  • 2 بازطراحی چیدمان و تجهیزات غیرالکترونیک مرکز عملیات اضطراری بر اساس ملاحظات دستورالعمل ساختار و وظایف عملکردی مرکز عملیات اضطراری درهنگام فعال‌سازی کامل
  • 3 توسعه و تجهیز مرکز عملیات اضطراری (توسعه سیستم سوییچینگ و انتقال منابع تصویری مرکز؛ بروزرسانی تجهیزات و سیستم­های سخت‌افزاری و توسعه برنامه‌های کاربردی مرکز؛ هوشمندسازی تجهیزات روشنایی و سرمایشی مرکز عملیات اضطراری، بروزرسانی تجهیزات نگهداشت سیستم ویدئووال سالن فرماندهی؛ توسعه تجهیزات سرمایشی اتاق سرور مرکز)
  • 4 هوشمندسازی فرآیندهای هماهنگی و عملیاتی سازمان در هنگام شرایط اضطراری با استفاده از سیستم‌های مدیریت فرآیند.

امید است پس از تدوین دستورالعمل‌ها و اجرای پروژه‌ها، دسترسی به سامانه ها برای کارکنان مرکز تسهیل و زیرساخت های موردنیاز برای مدیران وکارکنان عملیاتی برای دسترسی به اطلاعات در هنگام فعال سازی کامل فراهم گردد.

پایگاه ها:

با عنایت به اینکه از جمله سرمایه های مدیریت بحران شهر تهران در سطح مناطق 22 گانه ، پایگاه های پشتیبانی می باشد، نظارت بر این پایگاه ها از جمله برنامه های پر اهمیت سازمان علی الخصوص در سنوات اخیر بوده است. در سال 1398 بمنظور نظارت بر عملکرد پایگاه ها، بازدید سیستماتیک از کلیه پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران سطح شهر تهران انجام گرفت که ضمن پایش وضع موجود منجر به تهیه بانک های اطلاعاتی مورد نیاز، پیگیری بازپسگیری پایگاه هایی که دارای بهره برداری غیرمرتبط می باشند ، ارائه راهکار بمنظور بهره برداری بهینه از این پایگاه، انعقاد تفاهم نامه با سازمان های تخصصی جهت ارتقاء بهره وری پایگاه ها در مواقع بحران ، تامین تجهیزات کارآمد و .... شده است.

دستورالعمل ها:

از جمله اولویت های اجرایی معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل در سال 1398، تدوین طرح ها، دستورالعمل ها و آیین نامه  ها بوده است که در این رابطه در فاز نخست با بهره گیری از اسناد بالادست و سایر الزامات، عناوین دستورالعمل های مورد نیاز نیازسنجی و در فاز دوم با بهره گیری از ظرفیت های موجود در سازمان و در مواردی دعوت از صاحبنظران پیش نویس تعدادی از این دستورالعمل ها تدوین شده و جهت تایید و اعلام نقطه نظرات اصلاحی به مراجع ذی مدخل ارسال شده است. در این میان  2 عنوان دستورالعمل ابلاغ، 19 عنوان دستورالعمل آماده تصویب و 9عنوان دستورالعمل در مرحله تدوین پیش نویس می باشند.

هماهنگی امور مناطق:

شامل مجموعه تمهيدات و فعاليت هايي است كه با هدف ايجاد هماهنگي مناسب بين ستادهاي مديريت بحران مناطق و نيز پشتيباني مطلوب از آنها از طريق بسترسازي و ايجاد ظرفيت هاي مقابله در سطح مناطق و نيز پيگيري عمليات اجرايي در انجام مراحل مختلف مديريت بحران اجرایی می شوند.

در سال جاری این هماهنگی ها حول حوزه هاي مختلفي همچون :

  • عملياتي نمودن سياست هاي ستاد و سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران
  • نظارت بر برگزاری جلسات و نشست های فصلی
  • برگزاری مانورهای تخصصی
  • برنامه ريزی به منظور جلب مشاركت هاي مردمی
  • نظارت بر فعاليت ستاد مديريت بحران نواحي
  • احراز آمادگي و انجام اقدامات لازم براي مقابله با بحران در سطح منطقه به ترتيب قبل و بعد از وقوع بحران
  • در راستاي عمليات جستجو و نجات برنامه ریزی و پیگیری شده است.
  • تدوین نقشه راه مناطق در حوزه های تخصصی سازمان
  • تدوین طرح آمایش نیروی انسانی ستادهای مدیریت بحران مناطق
  • طراحی و تهیه 22 پکیج اطلاعاتی برای ستاد های مدیریت بحران مناطق 22گانه
  • برگزاری جلسات دبیران مناطق و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با کمیته منتخب امور مناطق در موضوعات تخصصی و غیره از جمله اقدامات انجام شده در حوزه امور مناطق می باشد.
اداره برنامه ریزی کاهش خطر
  • سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران
  • سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله شهر تهران
  • همکاری با شرکت گاز در خصوص سیستم هشدار و قطع اتوماتیک گاز
  • بهبود شبکه لرزه نگاری سازمان
  • سیستم ارتباطی پایدار شهر تهران
  • هماهنگی جهت اصلاح تغییر مسیر مسیل ورد آورد (قوری چای)
اداره فنی و عمرانی
  • بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان های متداول شهر تهران
  • فروریزش
  • اقدامات اجرایی
    • اصلاح لرزش هواساز
    • بازسازی جهت اسقرار اورژانس
    • تکمیل بازسازی و نقاشی کل ساختمان
    • اصلاح چاه ذبی اتاق اورژانس
    • بازسازی اتاق دیزل
    • اصلاح و بازسازی مخازن دیزل
    • اصلاح و بازسازی سالن ورزشی
    • تهیه و نصب سنسور قطع گاز
    • اجرای پله نمازخانه
    • نصب و تثبیت تجهیزات مدرسه آماده
  • پیگیری تکمیل احداث پایگاه های نیمه کاره (9پایگاه) با شرکت یادمان سازه و مناطق مربوطه
  • شناسایی و تأمین زمین مناسب برای احداث پایگاه از شهرداری مناطق
  • بازدید مستمر از گودها و حوادث شهری
  • رسیدگی به صورت وضعیت های قطعی و تعدیل قطعی قرارداد بازسازی و تکمیل ساختمان اداری مرکزی سازمان
  • بازدید سیستماتیک و دوره ای از 103 پایگاه به همراه معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیر عامل
  • بازدید از مناطق زلزله زده میانه (روستای ورنکش و ورزقان)
  • پیگیری مشکلات شن چاله های منطقه
اداره ارزیابی خطر
  • سامانه هشدار سریع سیلاب
  • فرونشست شهر تهران
  • زمینلغزش
  • سند مدیریت خطر حوادث و بلایا در محلات شهر تهران
  • دستورالعمل پیوست ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل پروژه های شهری در شهر تهران
  • شبکه راه های اضطراری
  • تدقیق مطالعات زمین شناسی با انجام بازدیدهای میدانی
  • ارزیابی ریسک ناشی از شریان های حیاتی
  • دستورالعمل مقاوم سازی اجزای غیر سازه­ای
  • ارزیابی چشمی ساختمان ها
  • تولید اطلاعات مکانی پایه جهت تسهیل مدیریت بحران زلزله با استفاده از تکنیک های فتوگرامتری پهپاد مبنا
  • بروزرسانی نقاط تخلیه امن محلات شهر تهران
  • برگزاری و شرکت در کنفرانس ها، همایش ها و سمینارها
تولید و پخش برنامه تلویزیونی شهر آماده(مرحله اول 54 محله):

از جمله طرح و برنامه‌های فرهنگی آموزشی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که با مشارکت شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران (شبکه تهران) و همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی حوزه مدیریت بحران (بسته به موضوع هرقسمت)، در راستای حساس­سازی و افزایش آگاهی و آمادگی شهروندان در مواجهه با حوادث طبیعی، تولید و پخش می­شود. تصویر برداری این مجموعه 54 قسمتی در محلات منتخب مناطق 22گانه در دست اقدام می باشد.

هدف از تولید این مجموعه تلویزیونی:

  • معرفی ظرفیت ها و آسیب پذیری های محلات و همچنین ارائه راهکارهای کاهش خطرپذیری محلات
  • معرفی گروه های داوطلب واکنش اضطراری محلات و خانه های دوام و ایمنی
  • افزایش آگاهی شهروندان با ارائه مباحث کارشناسی و تخصصی
  • آشنایی با اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حوزه کاهش خطرپذیری محلات و ارتقاط سطح آگاهی و آمادگی شهروندان
تولید اقلام آموزشی مدیریت بحران:
  • تدوین، تألیف و چاپ کتب (2 عنوان منتشر شده 2 عنوان در دست اقدام )
  • تولید انیمیشن و موشن گرافی (جمعا 47 مورد)
  • طراحی و چاپ بروشور و پوستر:
طراحی و اجرای پروژه شهر آماده:
  • راه اندازی سامانه های پشتیبانی طرح های مشارکت مردمی
  • راه اندازی صفحه اینترنتی شهر آماده
  • راه اندازی صفحه اینستاگرام شهرآماده
  • اکران بسته تبلیغی شهر آماده در تیرماه 1398
تولید و پخش مجله رادیویی شهر آماده:

"مجله راديويي شهر آماده" هر روز در قالب 4بسته 5دقيقه‌اي (در مجموع 20دقيقه) از تیرماه سال جاری به مدت یکسال پخش خواهد شد. براي توليد اين برنامه‌ از بخش‌هاي مختلفي نظير: گزارش مردمي، مصاحبه كارشناسي، پيام‌هاي آموزشي، مسابقه، طنز، ... استفاده مي‌شود. يكي از بخش‌هاي مهم، گزارش‌هاي مردمي و استفاده از ظرفيت اعضاي خانه‌هاي دوام و ايمني در تهيه اين گزارش‌هاست. اعضاي اين خانه‌ها از آموزش‌ها، تجربيات و خاطرات خود روايت كرده و مزيت‌هاي عضويت در اين گروه‌هاي داوطلبانه را با ساير شهروندان در ميان مي‌گذارند.

  • جلب مشارکت اعضای دوام برای ضبط برنامه
  • تولید محتوای علمی و کارشناسی برنامه
  • تولید و پخش چهار برنامه 5 دقیقه ای در هر روز غیر تعطیل از 26 تیر ماه 1398
  • تهیه آرشیو قابل دسترسی از برنامه های پخش شده در پورتال سازمان
آغاز مرحله دوم طرح مدرسه آماده:
  • همایش مدیران 2000 مدرسه شهر تهران
  • ارتقاء آگاهی شهروندان و افزایش ایمنی منازل مسکونی با کمک دانش‌آموزان؛
  • تجهیز مدارس به کانکس امداد و نجات؛
  • اجرای برنامه کاهش خطرپذیری مدارس شهر تهران با کمک نهادهای حاکمیتی، خیرین مدرسه‌ساز و مشارکت مردمی؛
  • اجرای طرح در مدارس کل کشور با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در شهر تهران
راه اندازی پردیس بین المللی شهر آماده:

با توجه به تجربيات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در انجام فعاليت‌ها و اقدامات مشترك بين‌المللي با سازمان‌هاي مطرح در سطح جهان، و نيز انجام پروژه‌هاي فني و پژوهشي متعدد با دانشگاه‌ها و اساتيد صاحب‌نام اين حوزه در كشور، تجربيات گرانبهايي در سازمان به‌وجود آمده است. از سوی دیگر زیرساخت‌های فیزیکی مناسب از قبیل: سالن همایش 200نفره؛ دو سالن سمینار50و 30نفره؛ سالن آموزش کارگاهی 32 نفره؛ کلاس آموزشی؛ فضای نمایشگاهی به وسعت بیش از 2000مترمربع؛ سالن پذیرایی؛ پارکینگ با ظرفیت 200خودرو و ... در مجموعه سازمان، وجود دارد. بنابراین به منظور ايجاد ساز و كار مناسبي براي انجام همكاري‌هاي مشترك و ارائه خدمات فنی و آموزشی تخصصی در سطح ملی و منطقهای، پردیس بین‌المللی شهر آماده، در سال 1398 تأسیس شد.

  • تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز و رفع کمبودها
  • تدوین اساس نامه و آئین نامه های بهره برداری از پردیس
  • تهیه برنامه اجرایی برای پردیس
  • راه اندازی سایت اینترنتی پردیس
رویدادهای خانه های دوام و ایمنی:
  • ارائه گواهی نامه و صدور کارت عضویت برای داوطلبان فعلی
  • جذب اعضای جدید شامل:
    • آموزش مجازی
    • آزمون حضوری
    • آموزش عملی
    • مسابقه ویدیویی یک خاطره، یک تجربه
    • مسابقه جمله برتر
سایر فعالیت ها:
  • برگزاری دوره آموزش الکترونیکی مفتاح
  • برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت همکاران محترم سازمان
  • پیش بری برنامه های ابلاغی به ستادهای مناطق در حوزه آموزش
  • آموزش مدیران ارشد شهرداری تهران
برنامه های اولویت دار معاونت هماهنگی و برنامه ریزی :
  • برنامه اجرایی راه اندازی اتاق فکر سازمان
  • برنامه اجرایی بهبود نمایه سازی و کیفیت محتوای فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران
  • تهيه و تدوين برنامه استراتژيک سازمان پيشگيري و مديريت بحران
  • نظام ارزیابی عملکرد و پاداش
  • استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران
  • انجام طرح طبقه بندی مشاغل
  • انجام مدل تعالی سازمانی به روش EFQM
برنامه اجرایی راه اندازی اتاق فکر سازمان

تشکيل اتاق فکر در سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با هدف فراهم سازي امکان تبادل آرا و انديشه هاي صاحبنظران و دست‌اندرکاران حوزه سوانح طبيعي و مديريت بحران و انتقال تجارب و ترسيم راهبردهاي کلان در اين حوزه، می باشد.
اعضاي اتاق فکر سازمان را حدود 24 نفر از اساتيد و خبرگان حوزه مديريت بحران به همراه رياست و معاونان سازمان تشکيل مي دهند تا علاوه بر استفاده از دانش و تجربيات متخصصان امر، چالش ها و معضلات مديريت بحران شهر تهران از طرف سازمان به ايشان انتقال يابد که امکان چاره جويي از طريق طرح ها و پروژه هاي کاربردي پژوهشي ميسر گردد.  اطلاعات بیشتر>>

برنامه اجرایی بهبود نمایه سازی و کیفیت محتوای فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران

سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در راستاي تحقق ماموريت‌ها و سياست‌هاي پژوهشي سازمان و مبتني بر اساسنامه سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، به منظور گسترش دانش مديريت بحران، فراهم آوردن بستر مناسب براي تبادل اطلاعات در زمينه مديريت بحران، کمک به ارتقاي فرهنگ عمومي جامعه از طریق طرح موضوعات كاربردي و نظري مديريت بحران و اشاعه نتايج و دستاوردهاي پژوهشي اقدام به تدوين و انتشار نشريه علمي-ترویجی دانش پیشگیری و مديريت بحران مي كند.  اطلاعات بیشتر>>

تهيه و تدوين برنامه استراتژيک سازمان پيشگيري و مديريت بحران

برنامه ريزي به عنوان يكي از مهم ترين اركان مديريت ، حلقه اتصال زمان حال با آينده تلقي مي گردد. برنامه ريزي، روش نظام مند و عقلايي بررسي آينده است تا معين شود چه كاري را مي توان براي نيل به آينده مطلوب انجام داد و چگونه مي توان از آينده نامطلوب دوري جست.

در اين ميان برنامه ريزي استراتژيك و راهبردي نوعي از برنامه ريزي محسوب مي شود كه مستلزم تنظيم آگاهانه اهداف مطلوب سازمان با توجه به مقتضيات محيطي و به كارگيري رويكردي مناسب براي تامين اهدافي است كه بلند مدت بوده و به دنبال تحقق آينده مطلوب مي باشد.

برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ، در عصر حاضر با توجه به پیچیدگی های موجود و تغییرات روزافزون کسب و کارها به یکی از مسائل مهم موفقیت کسب و کارها تبدیل شده است و ضرورت تدوين سند جامع برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک سازمان ها غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است.

برنامه ریزی استراتژیک فرایند تغییر مستمر و هدف گرا در سازمان است، برنامه ریزی استراتژیک نگاه به آینده دارد و به این مسئله توجه دارد که جهان بعد از ۵ الی ۱۰ سال چه تفاوتهایی با اکنون خواهد داشت و درصدد خلق آینده سازمان برمبنای آن چیزی است که احتمال می رود در آینده ایجاد شود به طور خیلی خلاصه می توان گفت برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک چیزی جز انتخاب نیست، انتخاب اینکه با توجه به مولفه های درونی و بیرونی سازمان ما به کدام سمت حرکت خواهیم کرد.

استراتژی نقش هدایت‌کنندگی و جهت‌دهی به سازمان را برای حضور در بازار رقابتی ایفا می‌کند. به همین دلیل، برنامه‌ریزی استراتژیک، و استراتژی رقابتی توجه روزافزون مدیران را به خود جلب کرده است. اما باید توجه داشت که استراتژی و برنامه ریزی استراتژیک بدون در نظر گرفتن تناسب میان سازمان و استراتژی؛ تبدیل استراتژی به اقدامات عملیاتی؛ و استقرار تفکر استراتژیک در ذهن اعضای سازمان نتیجه اثربخش را به همراه نخواهد داشت.

برنامه ريزي استراتژيك به طور معمول در سطوح عالي سازمان صورت مي گيرد و چارچوبي را براي برنامه ريزي عملياتي ترسيم مي كند.

از اين رو، با توجه به اهميت شهر تهران به عنوان پایتخت سياسي و اقتصادي کشور و از طرفي شرايط زمين‌شناسي و توپوگرافي و وجود مخاطرات متعدد در شهر تهران به ويژه قرارگيري آن در پهنه با خطر لرزه‌اي بسيار زياد، وجود گسل‌هاي متعدد در داخل و خارج شهر و احتمال وقوع زلزله در كلان‌شهر تهران و همچنين قرار گيري در مسير رود دره ها و احتمال وقوع سيلاب، در معرض آسيب هاي متنوع ناشي از وقوع حوادث طبيعي و غير طبيعي نظير زلزله، سيل و فرونشست مي باشد.

لذا با توجه به مسئوليت و اهداف مشخص شده سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اسناد بالادستي، علي الخصوص اساسنامه سازمان و مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران مصوب شوراي اسلامي شهر تهران در راستاي كاهش خطر پذيري شهر و افزايش ضريب ايمني شهر و شهروندان ، و همچنين جهت اجرايي نمودن احكام و اهداف" برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران" و دستيابي به شاخص هاي راهبردي و سطح دوم فصل ماموريت ايمني و مديريت بحران و رسيدن به اولويت و مساله كليدي " ايمني و تاب آوري شهر در برابر زمين لرزه و حوادث غير مترقبه" مصوب شوراي اسلامي شهر تهران و انجام اقدامات و هماهنگي هاي لازم جهت افزايش كارايي سيستم مديريت بحران شهر، نياز به مشخص شدن چشم انداز، راهبردها و برنامه عملياتي و نقشه راه سازمان در محيط پرتطالم كنوني مي باشد.

مراحل انجام پروژه:

  • مرحله اول مباني ، مفاهيم و تحليل تجارب داخلي و خارجي
  • مرحله دوم تبيين و شناخت وضعيت موجود
  • مرحله سوم تحليل استراتژيك وضعيت موجود
  • مرحله چهارم تبيين وضعيت مطلوب و چشم انداز
  • مرحله پنجم تدوين راهبردها ، تدوين برنامه عملياتي، ليست اقدامات و نقشه راه برنامه استراتژي سازمان
نظام ارزیابی عملکرد و پاداش

حساس بودن فعالیتهایی که در حوزه مدیریت بحران و به طور خاص در سازمان مطرح هستند از طرح ریزی گرفته تا اجرا، از فعالیتهای پیش از بحران گرفته تا فعالیتهای پس از آن، همه و همه هنگامی امکان تحقق خواهند داشت که نیروی مدیریتی شایسته و توانمند، چرخ محرکه آنها را به حرکت در آورده و کل نگرانه به کنترل کلیه امور بپردازد. باید یادآور شد که مدیران همواره نقشی مهم و حیاتی در موفقیت سازمان ایفا میکنند؛ زیرا تاثیرات و پیامدهای ناشی از موفقیت سازمان به طور مستقیم با جان و مال مردم و استواری کشور حتی در عرصه بین المللی در ارتباط است و این نکته اهمیت وجود مدیران کارآمد را بیشتر میکند. شایستگی مدیران از دو جنبه برای سازمان قابل ملاحظه است؛

  • تطابق شایستگی مدیران با قابلیتها و توانمندیهای مورد نیاز برای تحقق راهبردها و اهداف سازمان
  • ضرورت همگامی شایستگی مدیران با تغییرات و روزآمدی دانش و مهارتهای حوزه مربوطه.

از این رو نیاز به طرحهای ارزیابی مدیران به منظور سنجش توانمندیها، انجام تحلیلهای مناسب و ارائه برنامه های توسعه ایشان و ارایه پاداش ( و یا قطع همکاری در صورت مشاهده عدم کفایت)، امری ضروری در سازمان به نظر میرسد. رئوس اصلی شرح خدمات این پروژه به شرح ذیل قابل ارائه میباشد:

  • فاز اول: طرح ریزی
    • الگوبرداری از استانداردها
    • مطالعه و شناسایی جایگاههای مدیریتی سازمان
    • مطالعه شرح وظایف مدیران
    • طراحی و دسته بندی حوزه های ارزیابی
    • طراحی شاخص در هر یک از حوزه های ارزیابی
  • فاز دوم: اجرا
    • تدوین برنامه زمانبندی
    • مصاحبه با مدیران
    • مطالعه گزارشها و مستندات عملکردی مدیران
    • ارزیابی مدیران، تجمیع و تحلیل اطالعات حاصل از ارزیابی
    • صدور کارنامه برای هر مدیر

هدف از پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد و پاداش عبارت است از سنجش، ارزش‌گذاری و قیاس عملکرد واحدهای مختلف سازمان و مناطق در بازه زمانی یک‌ساله، بر اساس مأموریت، تکالیف قانونی و ارزش‌های حاکم بر سازمان که با توجه به معیارهای اثربخشی، کارایی و اقتصادی بودن به منظور موارد ذیل صورت می گیرد :

  • ارتقای پاسخگویی و شفافیت در حوزه های مدیریتی سازمان و مناطق
  • تدقیق اهداف، سیاست‌ها، وظایف و برنامه‌های ابلاغی
  • تکمیل چرخه بودجه‌ریزی عملیاتی از طریق بازخوردهای نتایج ارزیابی
  • استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد در ارتقا و جابجایی مدیران و کارشناسان
  • تشویق واحدهایی که عملکرد برتر داشته‌اند با استفاده از سازوکارهای مناسب

دستورالعمل نظام ارزیابی عملکرد و پاداش برای حوزه‌های مختلف سازمانی و مناطق و در دو بخش شاخص‌های عملکرد عمومی و اختصاصی تدوین خواهد شد . که هدف از اندازه گیری شاخص های عمومی : مدیریت دارایی‌های نامشهود از جمله مدیریت سرمایه های انسانی، مدیریت دانش (تحقیق و توسعه)، مدیریت خلاقیت و نوآوری، مدیریت اعتبار، مدیریت فرایندها، سیستم‌ها و روش‌های انجام کار و مدیریت ساختار، تشکیلات و معماری سازمانی می باشد . در بخش ابعاد اختصاصی نیز با نظارت بر اجرای احکام برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مصوب سازمان و مراجع بالا دستی ، بر تحقق اهداف کمی برنامه‌های سالیانه بر اساس بودجه مصوب در قالب مأموریت‌ها و رعایت تدابیر و دستورات پرداخته خواهد شد .

با استفاده از خدمات مشاور متخصص موضوع ، با بررسی مهمترین و متداولترین الگوها و مدل‌های اجرای فرآیند ارزیابی عملکرد از جمله : الگو فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP ، نظام مدیریت کیفیت ایزوISO ، هرم عملکرد ، نظام کارت امتیازی متوازن BSC ، فرایند کسب و کار ، نظام مدیریت بر مبنای هدف MBO و مدل مالکوم بالدریج ، مدل مناسب سازمان احصا و پیاده سازی خواهد شد .

استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران

كلان شهر تهران با بيش از ده ميليون نفر جمعيت به لحاظ وجود گسل‌هاي اصلي وفرعي متعدد در مناطق شمالي و جنوبي شهر ،بافتهاي فرسوده ، معابر غيراستاندارد ،تاسيسات ناايمن ، تراكم جمعيتي وساختماني انبوه داراي ظرفيتهاي خطرپذيري بالايي می باشد ، این درحالیست که به منظور پیشگیری و مقابله با بحران در اين كلان شهر 86 نهاد وسازمان داراي مسئوليت بوده ، ضرورت انجام كاركرد گروهی در مواجهه با حوادث و بلاياي طبيعي ، لزوم تعريف مدیریت دانش با جهت بهره گیری از اطلاعات در تصمیم گیری های مدیریتی و وحدت فرماندهی را به عنوان عنصر کلیدی موفقیت در مواجهه با رویدادها و حوادث گذشته فراهم خواهد نمود.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان یک سازمان دانش محور ، متشکل از افراد متخصص و رهبران هماهنگ کننده قوانین و رویه های مختلف می باشدکه نقش مهمی در ستاد مدیریت بحران دارند .

بر این اساس ضروری می باشد نگهداشت دانش کاربردی سازمان براساس ملاحظات ذیل انجام پذیرد:

  • به‌کارگیری مکانیزم‌هایی جهت شناسایی، خلق، تسهیم و کاربرد دانش
  • حفظ دانش و مهارت‌های قابل مستندسازی نیروهای قدیمی و در حال بازنشستگی

ارتقای سطح عملکرد مجموعه از طریق توسعه نظام مدیریت دانش مبتنی بر ملاحظات زیر:

  • خلق و تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده
  • بهبود یادگیری سازمانی پرسنل از طریق تسهیم دانش کاربردی
  • ارتقای سطح عملکردی پرسنل از طریق کاربرد دانش آشکار و مدون در حوزه‌های کاری سازمان
  • عدم نیاز به آموزش‌های چندباره از طریق به‌کارگیری مجدد دانش سازمانی
  • بیشینه‌سازی ارزش سرمایه‌های فکری سازمان و توانمندی مدیریت سرمایه‌های فکری
انجام مدل تعالی سازمانی به روش EFQM

سازمان های متعالی، دارای سيستم مديريت مؤثری هستند که بر مبنای آن خواسته‌ها و انتظارات کليه ذينفعان برآورده می شود. اطمينان از اجرای نظام‌مند خط مشی‌ها، استراتژی‌ها، اهداف و برنامه های سازمان، از طريق مجموعه ای شفاف و يكپارچه از فرآيندها تضمين می شود. اين فرآيندها به گونه ای مؤثر جاری سازی و مديريت شده و همواره بهبود می‌يابند. تصميم گيری بر اساس اطلاعات واقعی و قابل اطمينان از عملکرد حال و مورد انتظار، توانمندی های فرآيندها و سيستم‌ها، خواسته‌ها، انتظارات و تجربيات ذينفعان و همچنين عملکرد ساير سازمان‌ها ، انجام می شود. ريسک‌ها و مخاطرات، بر اساس شاخص های مناسب عملکردی، شناسايی شده و به شکلی مؤثر مديريت می شوند. سازمان‌ها با روش های کاملا حرفه ای اداره می شوند و تمامی الزامات بيرونی را پاسخ داده و حتی از آن فراتر نيز می‌رود. شاخص های پيش‌گيرانه مناسب، تعريف و بکار گرفته می شود تا اطمينان خاطر کليه ذينفعان تأمين و حفظ شود.

خدمات قابل ارائه در مشاوره EFQM مدل تعالی سازمان :

خود ارزیابی سازمان بر مبنای مدل سرآمدی

نقاط قوت و فرصت های بهبود سازمان با استفاده از روش خود ارزیابی بر مبنای مدل های در خواستی سازمان مشخص می گردد برخی از خدمات خود ارزیابی مدل تعالی سازمانی EFQM در حوزه مشاوره EFQM به شرح زیر می باشد :

  • خود ارزیابی به روش پرسشنامه
  • خود ارزیابی به روش پرسشنامه و کارگاهی
  • خود ارزیابی به روش پروفورما
  • خود ارزیابی به روش شبیه سازی جایزه
  • خود ارزیابی به روش های تلفیقی
  • ارزیابی مستقل با توجه به درخواست سازمان مشتمل بر ارزیابی مستقل EFQM ، ارزیابی مستقل مالکو بالدریج ، ارزیابی مستقل بر مینای مدل دمینگ و ...
  • انجام پروژه های بهبود مشتمل بر مشاوره مدیریت منابع انسانی ، مشاوره مدیریت استراتژیک ، مشاوره ابزارهای مدیریتی نظیر روش ارزیابی 360 درجه و ...

و در نهایت عملکرد فعالیت های سازمان در قالب کتابچه اظهارنامه تعالی بر اساس اصول و منطق مشخص شده در مدل درخواستی توسط تیم مشاوره مربوطه مستند می گردد.

به زودی
DNN