عنوان
پدیده فرونشست عبارت است از فروریزش یا نشست قائم و رو به پایین سطح وسیعی از زمین، که البته ممکن است با جابجایی جانبی بسیار کوچک همراه باشد. وقوع این پدیده میتواند ناشی از عوامل طبیعی زمینشناختی مانند انحلال، آبشدگى یخها و تراکم نهشته ها، حرکات آرام پوسته، فعالیتهای تکتونیکی و خروج گدازه از پوسته جامد زمین باشد. همچنین فعالیتهاى انسانى از دیگر عوامل بسیار پر اهمیت در وقوع فرونشست است که از جمله این فعالیتها میتوان به معدنکارى، برداشت آبهاى زیرزمینى و یا نفت اشاره نمود.
فرونشست میتواند باعث آسیبهای جدی به مستحدثات انسانی نظیر واحدهای صنعتی و ساختمانها شده و تلفات انسانی را نیز سبب میشود. از جمله دیگر آثار مخرب این پدیده در مناطق شهری، اختلال و تخریب شریانهای حیاتی و آسیب به تاسیسات مدفون زیرزمینی (مانند تاسیسات مترو) است. در بین عوامل متفاوت ایجاد فرونشست در ایران، به نظر میرسد که برداشت غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی و قناتها و ضخامت و ویژگی مهندسی رسوبات نقش مهمی را ایفاء مینمایند.
در این میان، شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که بیش از 15 درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده و زیرساختهای صنعتی و تاسیساتی فراوانی در این کلانشهر وجود دارد؛ مستعد وقوع این پدیده مخرب است. تغییرات شرایط آب و هوایی، افت شدید سطح ایستابی، استفاده بیرویه از منابع آبی در مصارف کشاورزی و صنعتی از عمده ترین دلایل پتانسیل خطر فرونشست در تهران است. بنابراین، به نظر میرسد که مسئولین مدیریت شهری و بحران این شهر بایستی از پتانسیل بروز فرونشست آگاهی داشته باشند و نمایانسازی وضعیت و مقابله با آن به منظور حفاظت و ایمنی محیط شهری را در دستور کار قرار دهند. وسعت بسیار زیاد شهر تهران و حوزه های رسوبی مستعد فرونشست در آن از دیگر عواملی است که مطالعات شناسایی مناطق آسیب پذیر در برابر وقوع فرونشست را اجتناب ناپذیر میکند. بر این اساس بررسی کلی پدیده فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در سطح شهر تهران به عنوان اصلیترین عامل وقوع، شناسایی تاثیرات مخرب به وقوع پیوسته در گذشته و محتمل در آینده، اولویتبندی مناطق در معرض این پدیده و آثار آن، تهیه برنامه جامع جهت پیشگیری و آمادگی، تدوین و جمعآوری دستورالعملها لازم برای مواجهه با این پدیده و ارائه ساختار کلی پایش دایم پدیده فرونشست برای شهر تهران ضروری است.
وضعیت فرونشست زمین در شهر تهران
در گزارش سازمان زمين شناسى و اکتشافات معدنى کشور، به استناد اندازهگیریهای صورت گرفته توسط سازمان نقشه بردارى کشور، در جنوب غرب شهر تهران يک ناحيه فرونشست مورد شناسايى قرار گرفته که بيشترين مقدار نشست آن طى 8 سال (بين سالهاى 1374 تا 1382 شمسى) به 171 سانتيمتر و يا به عبارت ديگر به حدود 21 سانتيمتر در سال رسیده است. در این مطالعات برداشت بيش از حد مجاز از منابع آب زيرزمينى، ضخامت لايه رسوبى و ويژگيهاى مهندسى رسوبات عامل اصلى ايجاد اين پدیده اعلام شده است.
وقوع این پديده در شهر تهران نسبت به سالهاي گذشته تشديد شده و گسترش آن مناطق شهري را نيز متأثر نموده است. شریفیکیا (1392) و کریمی (1392) آسیبپذیری بافتهای شهری مناطق جنوبی شهر تهران در برابر پدیده فرونشست زمین با استفاده از دادههای ماهوارهای، تکنیک SAR و پیمایش میدانی مورد ارزیابی قرار دادند. نتیجه مطالعات مورد اشاره، بیانگر در معرض خطر و آسیبپذیر بودن مستحدثات و تأسیسات شهری واقع در محدودههای مورد بررسی در برابر پدیده فرونشست میباشد.
اقدامات انجام شده
برگزاری کارگروه "کاهش اثرات فرونشست زمین ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران"
با توجه به خطر پذیری محدوده تهران در موضوع فرونشست زمین و تشدید این پدیده طی سالهای اخیر با برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و تاثیر و اهمیت موضوع بر زیرساختهای شهر تهران، موضوع در دستور کار مدیریت بحران قرارگرفت. در این راستا بر اساس مصوبات نشست روز شنبه مورخ 10/7/95 وزارت كشور، مسئوليت برگزاري جلسات كارگروه فرونشست زمين در شهر تهران زير نظر استاندار تهران (به نمايندگي از سوي وزير محترم كشور) به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران واگذار شده است؛ بر این اساس، كارگروه ويژه "کاهش اثرات فرونشست زمین ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران" با هدف سياستگذاري و برنامهريزي كلان و جلب همكاري دستگاهها و مجموعههاي ذيربط به منظور پیشگیری از تشدید پدیده فرونشست در شهر تهران فعالیت خود را آغاز نموده و جلسات مذکور با دستگاههای ذیربط بر گزار گردیده است.
این کارگروه با مشاركت و حضور نمايندگان نهادهای زیر جلسات متعدد بحث و تبادل آراء را برگزار و راهكارها و اقدامات اجرايي مرتبط با كاهش اثرات ناشي از پديده فرونشست زمين را احصاء نموده است.
- سازمان زمينشناسي و اكتشافات معدني
- سازمان نقشهبرداري کشور
- شركت آب منطقهاي
- شركت آب و فاضلاب
- استانداري تهران
- اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران
- سازمان بوستانها و فضاي سبز شهر تهران
- سازمان جهاد كشاورزي استان تهران
- اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران
لازم به ذکر است اقدامات احصائ شده در این کارگروه پس از تصویب و تأمین اعتبارات در هیئت دولت، اجرایی خواهد شد. برخی اقدامات احصاء شده در این کارگروه به شرح زیر میباشد:
- پایش تراز آبهای زیرزمینی در شهر تهران
- مانیتورینگ و پایش فرونشست در شهر و گستره اطراف تهران و شناسایی زونهای مستعد
- پرو مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیر مجاز در دشت تهران – شهریار
- تغذیه مصنوعی آبخوان با استفاده از تصفیه خانهها با هدف تغذیه سفره آبهای زیرزمینی در مبدأ
- احیاء و ساماندهی رودخانهها و مسیلها با حفظ ایمنی و حذف فاضلاب شهری ورودی به رودخانهها
- آبخیزداری و آبخوانداری به منظور تغذیه مصنوعی (عملیات اجرائی احداثی و عملیات اجرایی مرمتی)
- جایگزین کردن منابع آبیاری فضای سبز با پساب تصفیهخانههای فاضلاب
- تغییر الگو در فضای سبز شهر تهران و کاشت گیاهان کم آببر و اجرای آبیاری نوین در فضای سبز
- اجرای سامانههای آبیاری نوین در اراضی کشاورزی دشت تهران
- گسترش کشاورزی گلخانهای در دشت تهران
- خرید و نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی و کنترل بهره برداری از این چاهها در حد مجاز
تهیه برنامه جامع کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران
اين سازمان در راستاي وظايف ذاتی به منظور شناخت خطرات و كاهش خطرپذيري شهر در برابر مخاطرات طبيعي، پروژه "تهيه برنامه جامع كاهش آسيبهاي پديده فرونشست ناشي از تغييرات تراز آب زيرزميني در شهر تهران" را از طریق كميته پژوهشي مديريت ايمني و بحران شهرداري تهران (مركز مطالعات و برنامهريزي شهر تهران)، در دستور کار دارد. این پروژه شامل مراحل زیر است:
- مرحله اول: مطالعه و بررسی تجربیات جهانی و شناخت موضوع
- مرحله دوم: تدوین و ارائه دستورالعملهای پیشگیری و کاهش آسیبپذیری ناشی از پدیده فرونشست
- مرحله سوم: ارائه برنامه و پیشنویس لوایح قانونی پیشگیری و کاهش آسیبپذیری پدیده فرونشست
ردیف |
عنوان کلی برنامه |
توضیحات |
زمانبندی |
مجری |
1 |
پایش تراز آبهای زیرزمینی در شهر تهران |
بابت حفر چاه مشاهدهای و اکتشافی، نصب دیتالاگر آب زیرزمینی، تهیه و نصب سرور و انجام مطالعات ژئوفیزیک به روش الکترومغناطیس |
2 سال |
آب منطقهای |
2 |
پرو مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیر مجاز در دشت تهران – شهریار |
بکارگیری پیمانکار انسداد چاههای غیر مجاز و اخذ احکام و دستورات قضائی–هماهنگی با نیروی انتظامی بعنوان ضابط قضائی و نهایتاً پرنمودن چاه غیر مجاز توسط پیمانکار |
3 سال |
آب منطقهای |
3 |
مانیتورینگ و پایش فرونشست در شهر و گستره اطراف تهران و شناسایی زونهای مستعد |
برای خرید 16 دستگاه پایشی و نرمافزارهای مربوطه |
مستمر |
سازمان نقشهبرداری کشور |
4 |
تغذیه مصنوعی آبخوان با استفاده از تصفیه خانهها با هدف تغذیه سفره آبهای زیرزمینی در مبدأ |
|
|
آب منطقهای * |
5 |
احیاء و ساماندهی رودخانهها و مسیلها با حفظ ایمنی و حذف فاضلاب شهری ورودی به رودخانهها |
|
مستمر |
سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران |
6 |
آبخیزداری و آبخوانداری به منظور تغذیه مصنوعی (عملیات اجرائی احداثی و عملیات اجرایی مرمتی) |
همکار طرح: شهرداری تهران (20% سهم مشارکت شهرداری) |
|
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهران |
7 |
جایگزین کردن منابع آبیاری فضای سبز با پساب تصفیهخانههای فاضلاب |
متناسب با تحویل پساب، قابل انجام خواهد بود. |
تا افق 1410 |
بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران |
8 |
تغییر الگو در فضای سبز شهر تهران و کاشت گیاهان کم آببر و اجرای آبیاری نوین در فضای سبز |
|
تا افق 1410 |
بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران |
9 |
اجرای سامانههای آبیاری نوین در اراضی کشاورزی دشت تهران |
10,000 هکتار |
5 سال |
سازمان جهاد کشاورزی استان تهران |
10 |
گسترش کشاورزی گلخانهای در دشت تهران |
205 هکتار |
5 سال |
سازمان جهاد کشاورزی استان تهران |
11 |
خرید و نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی و کنترل بهره برداری از این چاهها در حد مجاز ** |
|
2 سال |
آب منطقهای |
12 |
انتقال آب بخش کشاورزی با لوله (از منبع تا مزارع) |
200 کیلومتر |
5 سال |
سازمان جهاد کشاورزی استان تهران |
13 |
مطالعه، احیاء، مرمت و لایروبی قنوات حریم شهر تهران |
24 رشته |
5 سال |
جهاد کشاورزی |
* : موضوع در شرکت آب منطقهای منوط به ابلاغ کمیته تخصیص پساب وزارت نیرو میباشد.
** : 7 شرکت کنتورساز کنتورهای هوشمند آب مورد تأیید وزارت نیرو هستند که از این 7 شرکت کنتورهای الکترومغناطیسی، 4 شرکت دارای تأییدیه نهائی هستند و کلیه شرکتهای آب منطقهای مجاز به عقد قرارداد با آنها می باشند؛ این شرکتها تولید کننده و نصاب کنتورها هستند و طبق بند قانون بودجه که وزارت نیرو مکلف به نصب کنتور بر روی چاههای کشاورزی است لازمست با تأمین اعتبار مورد نیاز و بکارگیری یکی از شرکتهای مذکور از طریق مناقصه نصب کنتور بر چاههای کشاورزی انجام شود. نصب کنتور بر روی سایر چاهها با مصرف شرب – صنعت خدمات فضای سبز می بایست با هزینه مالک انجام شود.