كلان شهر تهران با بيش از ده ميليون نفر جمعيت به لحاظ وجود گسلهاي اصلي وفرعي متعدد در مناطق شمالي و جنوبي شهر
،بافتهاي فرسوده ، معابر غيراستاندارد ،تاسيسات ناايمن ، تراكم جمعيتي وساختماني انبوه داراي ظرفيتهاي خطرپذيري
بالايي می باشد ، این درحالیست که به منظور پیشگیری و مقابله با بحران در اين كلان شهر 86 نهاد وسازمان داراي
مسئوليت بوده ، ضرورت انجام كاركرد گروهی در مواجهه با حوادث و بلاياي طبيعي ، لزوم تعريف مدیریت دانش با جهت
بهره گیری از اطلاعات در تصمیم گیری های مدیریتی و وحدت فرماندهی را به عنوان عنصر کلیدی موفقیت در مواجهه با
رویدادها و حوادث گذشته فراهم خواهد نمود.
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان یک سازمان دانش محور ، متشکل از افراد متخصص و رهبران هماهنگ
کننده قوانین و رویه های مختلف می باشدکه نقش مهمی در ستاد مدیریت بحران دارند .
بر این اساس ضروری می باشد نگهداشت دانش کاربردی سازمان براساس ملاحظات ذیل انجام پذیرد:
- بهکارگیری مکانیزمهایی جهت شناسایی، خلق، تسهیم و کاربرد دانش
- حفظ دانش و مهارتهای قابل مستندسازی نیروهای قدیمی و در حال بازنشستگی
- ارتقای سطح عملکرد مجموعه از طریق توسعه نظام مدیریت دانش مبتنی بر ملاحظات زیر:
- خلق و تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده
- بهبود یادگیری سازمانی پرسنل از طریق تسهیم دانش کاربردی
- ارتقای سطح عملکردی پرسنل از طریق کاربرد دانش آشکار و مدون در حوزههای کاری سازمان
- عدم نیاز به آموزشهای چندباره از طریق بهکارگیری مجدد دانش سازمانی
- بیشینهسازی ارزش سرمایههای فکری سازمان و توانمندی مدیریت سرمایههای فکری
چشم انداز
به طور خلاصه، چشم انداز استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عبارت خواهد
بود از:
- استقرار نظام جامع مدیریت دانش، شناسایی روندها و روابط منطقی و علت و معلولی رخدادها و استخراج بهترین
راهکارهای مقابله در برابر حوادث می باشد. ساماندهی همسو، همگام و همزمان مدیران، مسئولین، کارشناسان و
امدادگران در قبل ، حین و بعد از بحران از یک سو و ارتباط منطقی رخدادهای وابسته در راستای ارائه بهترین و
منطقی ترین تصمیم گیری عملیاتی برای تصمیم گیران از سوی دیگر از جمله نتایج مهم مدیریت دانش در این سازمان
است.
- ایجاد پایگاه جامع و به هنگام دانش ، جهت تامین دسترسی لحظه ای کلیه بهره برداران مجاز و همچنین واکاوی و
استخراج دانش از منابع عظیم داده های اطلاعاتی و آشکارسازی اطلاعات ضمنی و در نهایت ایجاد زمینه برقراری
مدیریت مدرن با استفاده از راه کارهای مدیریت دانش در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
اثراتی که از تحقق چشم انداز فوق حاصل خواهد آمد، عبارتند از :
- مدیریت دانش به سازمان یاری می کند که اطلاعات مهم را بیابد ، گزینش ، سازماندهی و منتشر کند .
- مدیریت دانش تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات ، آموختن پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری
ضروری است.
- مدیریت دانش ساختاری استاندارد به اطلاعات مورد نیاز در مواقع بحرانی ارائه خواهد داد که باعث می شود رهبران
و مسئولان به دانش لازم در زمان و مکان مورد نیاز برای مقابله با بحران استفاده نمایند.
- مدیریت دانش توليد، نشر، تبادل و بكارگيري دانش در بين كاركنان سازمان را بهوسيله روشهاي مختلف،
اندازهگيري و مورد ارزيابي قرار می دهد ، تا از اين طريق بتوانیم راهكارهاي نيل به اهداف سازماني را كسب
كنیم.
- ايجاد ساختاري است ،كه دانش ضمني را به دانش صريح قابل انتقال به ديگران تبديل می کند.
- بهره برداری از دانش سازمان، در فرایندهای سازمانی، ارتقاء بهره وری و کیفیت خدمات را امکان پذیر می نماید.
- مدیریت دانش با رویکرد سیستماتیک خلق ، دریافت ، سازماندهی ، دستیابی و استفاده از دانش و آموخته در سازمان
اهداف
- ایجاد بستری مناسب برای تسهيم تجارب، آموخته ها در زمان مناسب به فرد مناسب
- ایجاد نقشه دانش برای دانستن آنکه در سازمان مدیریت بحران "چه کسی چه چیزی می داند، چه کاری انجام می دهد و
در کجا قرار دارد"
- جلوگیری از خرید دانش های موجود و تکراری از داخل و خارج و جلوگيری از بروز خطا و اشتباهات مجدد
- ایجاد بسته های دانش ارزشمند از انجام پروژه های سازمانی
- ابقاء و جلو گیری از خروج دانش پیش از اینکه متخصصان از سازمان بروند یا بازنشسته شوند؛
- شناسایی و توسعه توانمندیها و قابليتهای افراد دانشی سازمان
- بازیابی سریعتر اطلاعات و کیفیت بهتر اطلاعات
- کاهش نسخهبرداری و تکرار مثل «یک نسخه از واقعیت»؛
- صرفهجویی یا آزادسازی زمان افراد حرفهای پرمشغله؛
- دسترسی به آخرین تفکر و رایجترین دانش در سازمان
- صرفهجویی هم در زمان افراد و هم در پردازش اطلاعات.
- تصمیم گیری دقیق و صحیح در زمان مناسب
- افزایش اثربخشی فرایندها
- کاهش هزینه ، بهبود ، بهبود تصمیم گیری ، انعطاف پذیری بیشتر ، کاهش بار کاری ، افزایش بهره وری، بهبود
انگیزه کارکنان
تعاریف
تعریف مدیریت دانش : مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی و تجربی (به انگلیسی: Knowledge
management - KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی و تجربی است، به گونهای که
به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی
بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و
تطبیق بینشها و تجارب در سازمان میباشد.
دانش تجربی : دانش تجربه و آموختهای است كه در جریان فعاليتهای سازمان توسط افراد كسب ميشوند و دانستن، بکارگيری
و ارائه آن توسط همکاران موجب بهبود عملکرد، افزایش كيفيت و كاهش هزینه های سازمان و خلق ارزش افزوده برای
ذینفعان سازمان ميگردد.
دانش در سازمان مدیریت بحران
دانش سازمان مدیریت بحران می تواند به صورتهای مختلف باشد که نیاز به بررسی و مطالعه دقیق دارد که به برخی از
آنها جهت نشان دادن اهمیت موضوع در ذیل اشاره می شود: