به گزارش روابط عمومیسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این نشست علی نصیری رئیس سازمان با اشاره به اهمیت بهره مندی از نظرات کارشناسی اساتید و نخبگان دانشگاهی در مدیریت بحرانها گفت: طبعا ما به عنوان یک دستگاه اجرایی باید برای استفاده از نظرات کارشناسان گوش شنوا داشته باشیم. در همین زمینه تلاش کردیم کمیته اندیشه ورز به معنای واقعی کلمه تشکیل دهیم که بر این اساس 20 کمیته تخصصی راه انداختیم و در آن 400 نفر از اساتید دانشگاهی عضو هستند.
او با بیان اینکه کارهای بزرگی در دوره اخیر مدیریت شهری در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته ، اظهار داشت: مثلا ما اطلس جامع زلزله، سیل و بسیاری مخاطرات دیگر را فراهم کردیم؛ مواردی که قبلا آرزو داشتیم، اکنون در دست داریم.
نصیری با اشاره به محدودیتهای موجود در قانون مدیریت بحران بیان داشت: تقسیم بندی بحرانها بر اساس عوامل انسانساز یا طبیعی غلط است. فارغ از منشاء بحران، این خلا قانونی ما را دچار مشکل میکند. چون به هر حال چه ساختمانی بر اثر حوادث طبیعی مانند زلزله آوار شده باشد، چه بر اثر اصابت موشک، باید رفع رجوع شود.
راهاندازی معاونت پدافند غیرعامل، فعالسازی دبیرخانه HSE، فعالکردن بحث بازتوانی در معاونت آموزش و نیز ایجاد بازتوانی جسمی، روانی و اجتماعی در دوره مدیریتی اخیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محور دیگر سخنان نصیری بود.
آخرین آمار ساختمانهای آسیب دیده
جانشین شهردار در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با ارائه آماری از ساختمانهای آسیب دیده در جنگ 12 روزه عنوان داشت: 8 هزار و 570 ساختمان در مجموع آسیب دید که ما آنها را بسته به شدت تخریب به 4 بخش تقسیم کردیم. براین اساس 5 هزار و 635 ساختمان مشمول تعمیرات جزئی شدند، 2 هزار و 265 ساختمان خسارت متوسط خوردند که نیاز به پایدارسازی آنهاست. این دسته اگر میزان خسارتشان کمتر از 300 میلیون میشد به آنها چک دادیم تا پیمانکار بیاورند. دسته سوم 258 ساختمان بود که نیاز به مقاوم سازی داشت. مقاوم سازی این ساختمانها را به سازمان نوسازی شهرداری واگذار کردیم. 412 ساختمان هم نیاز به تخریب و نوسازی داشت.
نصیری در ادامه از ایمنسازی ساختمانهای مهم و بلندمرتبه، ایمنسازی کالبدی بیمارستانها، ایمنسازی گودهای پرخطر، مقاوم سازی پلها، اتصال بیمارستانها به خطوط مترو و ساختارمند کردن HSE به عنوان بخش دیگری از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران یاد کرد.
رفتاری متناسب با شأن شهروندان
در این نشست صمیم مرادی روزبهانی معاون آمادگی و عملیات سازمان با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در ایام جنگ 12 روزه گفت: طبق اساسنامه سازمان بحران شهر تهران و حتی سازمان مدیریت بحران کشور، مقوله جنگ و حوادث انسانساز جزو فعالیتهای ما نیست و حتی مستثنی شده است. با این حال ما در سازمان و همچنین شهرداری به این موضوع ورود کردیم.
او با اشاره به شوک ابتدایی جنگ در حین مذاکرات، گفت: بعد از آن، بررسی کردیم آسیبهای وارد شده چیست و پیامدها و ابعاد آسیب چقدر است. در ادامه ستاد هماهنگی حادثه را فعال کردیم و با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف فعالیت کردیم.
معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: بعد از پایان جنگ هم شهرداری تهران مسئولیت بازتوانی شهر و رفع آسیبهای وارد شده به خانههای مسکونی و خودروها را بر عهده گرفت.
به گفته روزبهانی بیش از هزار و 300 نفر از شهروندانی که منازل آنها در جنگ آسیب دید در 11 هتل تهران متناسب با شأن آنها اسکان داده شدند.
معاون آمادگی و عملیات سازمان ادامه داد: علاوه بر این قرار شد به مستاجرانی که منازل آنها دچار آسیب شد، برای اجاره منزل جدید میانگین یک و نیم میلیارد ودیعه با اجاره ماهانه 30 میلیون تومان پرداخت شود. همچنین 250 میلیون تومان کمک هزینه خرید لوازم اضطراری منزل به آنها تعلق بگیرد.
روزبهانی با تاکید بر اینکه این موارد جدای از کمکهایی است که دولت باید انجام دهد، گفت: درباره خانههایی که کلا تخریب شدند نیز شهرداری مشوقهایی برای تخریب و نوسازی در نظر گرفته است که قرار است به صورت 50 درصد تراکم اضافه به پیمانکار ارائه شود و ان شاء الله طی یک برنامه 3 ساله نسبت به ساخت این خانهها اقدام شود.
جلوگیری از القای حس رهاشدگی مردم
در ادامه این جلسه، شاهین مظفری معاون آموزش، بازتوانی و مشارکتهای اجتماعی سازمان هم در سخنانی بیان داشت: در ایام پس از جنگ تلاش کردیم مردم حس رها شدگی نداشته باشند. در این راستا ابتدا یکسری بنر چاپ کردیم و گفتیم هر کدام از شهروندان مشکلی دارد به صورت شبانهروزی با ما تماس بگیرد. سپس جلوی هر کدام از مناطق آسیب دیده چادرهایی با حضور نیروهای دوام برپا کردیم که اگر کسی از شهروندان متحمل ضرری از بابت خانه و خودرو شده است یا گمشده ای دارد یا اسناد و مدارکش از بین رفته به آنجا رجوع کند و اطلاع دهد. بعد از آن هم یکی از خطوط سامانه 137 را مستقیما به موضوع جنگ زدگان اختصاص دادیم.
وی هماهنگی با دستگاههایی که در زمینه مشاورههای روانی اجتماعی فعالیت میکنند را از دیگر برنامههای سازمان برای رسیدگی به افراد آسیب دیده در جنگ عنوان کرد و افزود: ما از ظرفیت دستگاههای مختلف مانند وزارت بهداشت و همچنین بهزیستی و ... در این زمینه استفاده کردیم و حتی تیمهای روانشناسی به هتلها اعزام کردیم تا به آسیب دیدگان خدمات روان شناختی ارائه کنند.
معاون آموزش، بازتوانی و مشارکتهای اجتماعی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: تاکنون دولت هیچ کمک مالی به ما نکرده و ما باید حواسمان باشد که کوتاهی در این زمینهها ممکن است به وفاق ملی ایجاد شده پس از جنگ آسیب بزند.



