به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، علی نصیری، با اشاره به مولفههای جمعیتی و وسعت شهر تهران یادآور شد که این وسعت و پیچیدگی اجتماعی و کالبدی باعث توجه بیشتر به موضوع ایمنی در هر لحظه و در هر نقطه از شهر میشود.
او با بیان حوادثی ناشی از سقوط از ارتفاع، برقگرفتگی در فضاهای سبز، غرقشدگی و حوادث ناشی از فعالیتهای پیمانکاری، اظهار داشت:ایمنی فقط محدود به کارخانجات یا کارگاهها نیست. تمامی معابر، بوستانها، بازارها، مترو، میادین میوهوترهبار، فروشگاهها و مراکز فرهنگی باید تحت نظارت دقیق قرار گیرند. هیچ پروژه جدیدی نباید ریسک تازهای به شهر تحمیل کند.
نصیری با اشاره به تصویب «نظامنامه HSE شهرداری تهران» گفت: این نظامنامه با یک کار کارشناسی دقیق تهیه و در شورای شهر تصویب شد. اکنون کمیتههای ایمنی در تمام معاونتها، سازمانها، شرکتها و مناطق شهرداری فعال هستند و وظیفه پایش و نظارت را بر عهده دارند. همچنین شورای سیاستگذاری HSE با ریاست شهردار تهران و دبیری سازمان مدیریت بحران فعالیت خود را دنبال میکند.
او از ساماندهی کارشناسان ایمنی خبر داد و افزود:پیمانکاران شهرداری موظف به استفاده از کارشناسان HSE هستند. برای جلوگیری از فعالیت صوری، آزمون سراسری برگزار کردیم و حدود ۷۰۰ کارشناس ارزیابی شدند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از چالشهای جدی ما نبود استانداردهای ملی در حوزه ایمنی شهری است. برای بوستانها، اسکانهای کارگری، پلهای عابر، جرثقیلهای برجی، مراکز مدیریت پسماند و سایر حوزهها در حال تدوین استانداردهای فنی هستیم. در این مسیر با اداره استاندارد، وزارت کار و دفتر مقررات ملی همکاری نزدیک داریم.
نصیری با انتقاد از پیچیدهنویسی در ادبیات ایمنی خاطرنشان کرد: باید به زبان مردم صحبت کنیم. وقتی میگوییم بالابر شهربازی یا پل عابر مشکل دارد، همه متوجه اهمیت موضوع میشوند. رمز موفقیت ما همین سادهسازی بوده است.
او در ادامه افزود: در پروژه بررسی ایمنی مدارس دولتی ، این مدارس با یک چکلیست ۶۰۰ سؤالی بررسی شدند. در این بررسی عدم انطباقها شناسایی و اولویتبندیها برای اصلاح مشخص شد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر اینکه ایمنی یک موضوع میانرشتهای است، گفت: برای مدیریت ایمنی شهری تنها به متخصصان بهداشت حرفهای اکتفا نکردیم، بلکه از کارشناسان محیط زیست، ترافیک، مکانیک، معماری و برق نیز استفاده کردهایم. زیرا مسائل ایمنی در شهر بسیار متنوع و چندرشتهای هستند.
وی در پایان تصریح کرد: اگر ساختارها و تشکیلات HSE منجر به کاهش مرگومیر، ارتقای کیفیت زندگی و افزایش ایمنی مردم نشود، به هدف نرسیدهایم. بنابراین همه این اقدامات باید در خدمت بهبود واقعی زندگی مردم باشد. هدف این است که مردم در شهری ایمنتر و باکیفیتتر زندگی کنند.



