به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، علی نصیری، رئیس سازمان در این نشست به تشریح اصول و مبانی مدیریت بحران پرداخت و با اشاره به انواع حوادث و مخاطرات گفت: زلزله یک حادثه غیرمترقبه نیست، بلکه یک مخاطره است. مخاطره، رویداد یا فعالیتی است که بالقوه میتواند خسارتزا باشد.
او ضمن توضیح انواع مخاطرات طبیعی، انسانی و فناورانه، افزود: امروز جهان به جای مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک حرکت کرده است و بر اقدامات پیشگیرانه بیش از پاسخ پس از حادثه تأکید میکند.
نصیری همچنین به چرخه مدیریت بلایا، ۱۷ مخاطره اولویتدار شهر تهران و شرایط احتمالی پایتخت پس از وقوع زلزله پرداخت و ساختار مدیریت بحران تهران را تشریح کرد.
در ادامه این کارگاه ، شاهین مظفری، معاون آموزش، بازتوانی و مشارکت اجتماعی سازمان در سخنانی بر ضرورت مدیریت صحیح اطلاعرسانی در شرایط بحرانی تأکید کرد و گفت:اگر نتوانیم شایعات را کنترل کنیم، قطعاً با مشکل مواجه میشویم. امدادرسانی بدون روایت درست از وقایع دچار اختلال میشود. در هنگام بروز بحرانهایی همچون زلزله، باید دقیقاً بدانیم چه بگوییم و چه نگوییم.
او همچنین با تأکید بر لزوم هماهنگی رسانهای افزود: «دوام خبرنگار در نهایت باید ذیل فعالیت روابط عمومی سازمان عمل کند. ما نیازمند یک استراتژی کلی و صدای واحد از سازمان هستیم. استمرار جلسات، همسویی و فرماندهی واحد، رمز موفقیت در این حوزه است.
بنابراین گزارش،، محمدباقر فرهند، مدیر روابط عمومی سازمان، به موضوع «مدیریت رسانه در بحران» پرداخت. او ضمن معرفی ارزشهای خبری همچون تعارض، شگفتی و غیرعادی بودن، گفت: خبرنگار باید اشراف اطلاعاتی داشته باشد؛ او مسئول آگاهیبخشی به جامعه است و این مهم جز با هوشمندی، اطلاعات درست و سرعت عمل محقق نمیشود.
فرهند بر ویژگیهایی چون جستجوگر بودن، کنجکاوی و اشراف بر وظایف حرفهای بهعنوان شاخصههای خبرنگار موفق تأکید کرد.
در بخش دیگری از این کارگاه، دکتر خوشخلق، مدیر آژانس عکس تهران درباره عکاسی خبری در بحران، ویژگیهای عکاس و موضوعاتی که هنگام عکاسی خبری در صحنه بحران باید به آن توجه کرد سخن گفت. رضا برجی، عکاس پیشکسوت نیز به بیان تجربههای ارزشمند خود در پوشش تصویری حوادث پرداخت.
همچنین دکتر سلطانیفر، استاد دانشگاه، بر اهمیت نیازسنجی، آموزش و توانمندسازی و افزایش سواد رسانهای تأکید کرد. او با اشاره به ضرورت استقرار و توسعه شهروند خبرنگاری، ایجاد تیمهای محلی خبرنگاران با هماهنگکننده مشخص در هر محله، ارائه ابزارهای پشتیبان مانند اینترنت اضطراری، اجرای پویشهای شهری با حضور شهروندخبرنگارها و اتصال به رسانههای رسمی را تشریح کرد. او همچنین درباره شیوههای تولید محتوای خبرنگاری شهروندی توضیحاتی ارائه داد.
دکتر سمانه میراسماعیلی، پژوهشگر حوزه بحران، نیز در سخنانی چرخه مدیریت بلایا شامل آمادگی، پیشگیری، پاسخ و بازیابی را تبیین کرد و نقش خبرنگاران را در هر یک از این مراحل مورد بررسی قرار داد. او گفت: خبرنگار بحران باید بداند پاسخ سریع و به موقع چه معنایی دارد و خبر در چه زمانی باید تولید و منتشر شود.
او همچنین تأکید کرد: خبر از همان مرحله پیشگیری آغاز میشود و باید بتوانیم محتوایی منتشر کنیم که این مرحله را تقویت کند.» میراسماعیلی بر اهمیت مدیریت اطلاعات بحران، صحت اخبار، و رعایت ملاحظات محرمانگی در انتشار اطلاعات تأکید کرد.
حامد احسان بخش، معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات، نیز برگزاری این دوره را اقدامی ارزشمند خواند که «علم و عمل» را با یکدیگر ترکیب کرده است. او سرفصلهای کارگاه را کاربردی دانست و افزود: «در حوزه بحران رسانهها تنها خبر نمیدهند؛ بلکه انتقال آرامش و همدلی به شهروندان را نیز بر عهده دارند. بزرگترین بحران، بیاعتمادی است؛ زیرا اگر روایت نکنیم، دیگران برای ما روایت خواهند کرد.
در ادامه، کارگاه عملی برگزار شد و شرکتکنندگان در قالب پنج گروه و بر اساس سه سناریوی طراحیشده، اقدام به تهیه خبر کردند. در این تمرین عملی، توجه به نقش دستگاهها، وظایف سازمانها و ارزشهای خبری ملاک ارزیابی قرار گرفت و در پایان نفرات برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.
گروههای «دوام» (داوطلبان واکنش اضطراری محله) از جمله ظرفیتهای اجتماعی مهم در مدیریت بحران شهر تهران به شمار میروند که با هدف افزایش تابآوری محلات در برابر حوادث سازماندهی شدهاند. در این میان، «دوام خبرنگار» به عنوان یکی از رستههای تخصصی این شبکه مردمی، نقش کلیدی در اطلاعرسانی صحیح، مقابله با شایعات و انتقال سریع پیامهای حیاتی در شرایط اضطراری ایفا میکند. تقویت این رسته میتواند به شکلگیری جریان واحد خبری و ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمان بحران کمک شایانی نماید.